Zasady ogólne postępowania administracyjnego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 455
Wyświetleń: 1505
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady ogólne postępowania administracyjnego - strona 1 Zasady ogólne postępowania administracyjnego - strona 2 Zasady ogólne postępowania administracyjnego - strona 3

Fragment notatki:


ZASADY OGÓLNE POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO Zasada kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa w postępowaniu. Zgodnie z art. 7 „ w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności”. Artykuł ten więc nakłada na organ administracji publicznej obowiązek kontrolowania przestrzegania prawa przez podmioty i uczestników postępowania, jak również obowiązek aby organy administracji publicznej dokonywały samokontroli. Organy te obowiązane są z urzędu działać na podstawie prawa, a zatem podejmując każdą czynność procesową obowiązane są zbadać zgodność z prawem, ustalić czy sprawa mieści się w przedmiocie postępowania administracyjnego. W razie ustalenia naruszenia przepisów prawa mają obowiązek podjąć czynności w celu usunięcia stanu niezgodnego z prawem.
Art.7 stanowi, że w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, a zatem na podstawie wykładni językowej należałoby przyjąć iż zasada ta ustanawia tylko obowiązki organu administracji publicznej prowadzącego postępowanie w sprawie. Z zasady tej należy wyprowadzić obowiązek organu administracji publicznej wyższego stopnia do sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem prawa w postępowaniu administracyjnym przez organy niższego stopnia. Organy te u urzędu sprawują nadzór, wszczynają postępowanie nadzorcze z urzędu w razie stwierdzenia określonego rodzaju naruszenia prawa.
Zasada ogólna prawdy obiektywnej Zasad ta określona jest w art. 7 „w toku postępowania organy administracji publicznej podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego”. Jest ona naczelną zasadą postępowania, ma bowiem kapitalny wpływ na ukształtowanie całego postępowania, a zwłaszcza na rozłożenie ciężaru dowodu w postępowaniu administracyjnym. Wynika z niej obowiązek organu administracji publicznej „wyczerpującego zbadania wszystkich okoliczności faktycznych związanych z określoną sprawą, aby w ten sposób stworzyć jej rzeczywisty obraz i uzyskać podstawę do trafnego zastosowania przepisu prawa”. Realizacja zasady prawdy obiektywnej ma ścisły związek z realizacją zasady praworządności. Zasady ta nakłada na organy administracji publicznej następujące obowiązki:
Określenia z urzędu jakie dowody są niezbędne do ustalenia stanu faktycznego sprawy, oceniając jakie fakty mają istotne znaczenie dla sprawy czy wymagają one udowodnienia i jakie dowody są potrzebne. Określony w postępowaniu zakres dowodów może zostać w toku postępowania zmieniony. W razie wszczęcia postępowania adm. na wniosek, niezbędnym jest dokładne ustalenie treści żądania strony, które wyznacza rodzaj sprawy będącej przedmiotem postępowania. Organy związany jest tym żądaniem zatem obowiązany jest z urzędu podjąć czynności wyjaśnienia treści żądania stron, podkreśla to NSA w wyroku z 7.IV.1992 „Dokładne wyjaśnienie stanu faktycznego w rozumieniu art. 7 KPA obejmuje również ustalenie przez organ administracji treści rzeczywistego żądania strony, zwłaszcza w sytuacji, gdy strona w trybie skargi określonej w art. 235 KPA kwestionuje prawidłowości decyzji”.


(…)

… że nie musi chodzić tylko o odwołania od decyzji negatywnych.
Od zasady dwuinstancyjności istnieją również wyjątki wprowadzone przez KPA.. Artykuł 127§3 stwierdza że „Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje…
…. Dlatego też postępowanie odwoławcze ma pierwszeństwo przed nadzwyczajnymi trybami postępowania administracyjnego. W wyroku z 29.IX.1987 NSA podkreślił: „Stwierdzenie nieważności decyzji zamiast rozpatrzenie wniesionego przez stronę w terminie odwołania, narusz wyrażona w art. 15 KPA fundamentalna zasadę dwuinstancyjności postępowania (...)”.
1
1

…. Realizacja zasady ogólnej szybkości postępowania jest zagwarantowana przepisami określającymi terminy załatwienia sprawy, środkami obrony przed bezczynnością organów administracji publicznej, oraz odpowiedzialnością pracownika organu administracji publicznej.
Zasada dwuinstancyjności
Jest to zasada konstytucyjna ustanowiona w art. 78 konstytucji RP, który stanowi: „Każda ze stron ma prawo do zaskarżania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz