Zasady nauczania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 385
Wyświetleń: 1806
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady nauczania  - strona 1 Zasady nauczania  - strona 2 Zasady nauczania  - strona 3

Fragment notatki:


2. ZASADY NAUCZANIA - normy postępowania dydaktycznego, których przestrzeganie pozwala nauczycielowi zaznajomić uczniów z podstawami usystematyzowanej wiedzy, rozwijać ich zainteresowanie i zdolności poznawcze, wpajać im określone poglądy i przekonania oraz wdrażać do samokształcenia.
(ułatwiają sposób przekazywania wiedzy)
Rodzaje zasad:
Zasada poglądowości
Zasada przystępności w nauczaniu (zasada stopniowania trudności)
Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania- uczenia się
Zasada systematyczności
Zasada trwałości wiedzy uczniów
Zasada operatywności wiedzy uczniów
Zasada wiązania teorii z praktyką
1. Zasada poglądowości najpierw poznanie rzeczy, potem dopiero mówienie o rzeczy (Wolfgang Ratke)
zwalczanie werbalizmu (gdzie uczniowie przyswajają słowa, czemu nie towarzyszy rozumienie ich znaczenia)
podczas nauczania stosujemy pomoce naukowe (modele, obrazy), wytwarzamy skojarzenia odpowiednich rzeczy i słów lub rzeczy i słów - z działaniem BACON - krytykował praktykę nauczania werbalnego , nawoływał do badania zjawisk przyrody za pomocą obserwacji i eksperymentu ERAZM Z ROTTERDAMU, JAN STURM - najpierw poznanie wyrazu, potem rzeczy (umocnienie werbalizmu w nauczaniu)
2. Zasada przystępności w nauczaniu (zasada stopniowania trudności)
W nauczaniu przechodzimy od tego, co bliskie (znane) do tego, co dalekie (nieznane), od tego co łatwiejsze do tego co trudne, od znanego do nieznanego
Uwzględniamy różnice w tempie pracy i stopniu zaawansowania w nauce poszczególnych uczniów
Stawianie uczniom zbyt wysokich wymagań, zniechęca do pracy, niszczy pozytywną motywację uczenia, z kolei wymagania zbyt niskie nie mobilizują dzieci i młodzieży do wysiłku
3. Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania- uczenia się
Nauczyciel powinien starać się poznać indywidualne zainteresowania uczniów i rozwijać je w taki sposób, aby coraz bardziej uwzględniały obiektywne potrzeby społeczeństwa
Nauczyciel powinien stawiać uczniów w sytuacjach wymagających dostrzegania i wyjaśniania niezgodności między obserwowanymi faktami a posiadaną wiedzą
Nauczyciel powinien stwarzać warunki sprzyjające wdrażaniu uczniów do zespołowych form pracy
4. Zasada systematyczności
Warunkiem skutecznego zaznajamiania uczniów z nowym materiałem jest uprzednie określenie stanu ich wiedzy wyjściowej oraz systematyczne nawiązywanie do niej
Ustalenie merytorycznego środka ciężkości lekcji oraz eksponowanie na jego tle i w powiązaniu z nim pochodnych wobec niego wiadomości i umiejętności odgrywa w procesie nauczania - uczenia się bardzo istotną rolę


(…)

…, opracowują plan działania, wykonują go, sprawdzają i oceniają uzyskane rezultaty
7. Zasada wiązania teorii z praktyką
Przygotowuje dzieci i młodzież do racjonalnego posługiwania się wiedzą teoretyczna w różnorakich sytuacjach praktycznych, do przekształcania otaczającej rzeczywistości
Myślenie rozwija się najskuteczniej, a treści nauczania są przyswajane najtrwalej, gdy uczniowie przechodzą samodzielnie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz