Zasada dwuinstancyjności organów administracji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1771
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasada dwuinstancyjności organów administracji - strona 1 Zasada dwuinstancyjności organów administracji - strona 2 Zasada dwuinstancyjności organów administracji - strona 3

Fragment notatki:


Zasada dwuinstancyjności - art. 15 Zasada ta wyraża regułę, że wszystkie decyzje nieostateczne mogą być na wniosek osoby uprawnionej zaskarżone do organu administracji publicznej wyższego stopnia nad organem, który wydał zaskarżona decyzję.
Naruszenie ogólnych zasad postępowania administracyjnego może stanowić podstawę do wniesienia odwołania. Wydanie decyzji z naruszeniem zasady dwuinstancyjności godzi w podstawowe prawa i gwarancje strony i musi być oceniane jako naruszenie przepisów postępowania. Wydanie decyzji z pogwałceniem tej zasady musi być oceniane jako rażące naruszenie prawa.
Zgodnie z zasadą dwuinstancyjności, organ odwoławczy jest obowiązany merytorycznie sprawę rozpoznać na nowo w jej całokształcie. Oznacza to, że organ odwoławczy nie jest związany granicami odwołania i obowiązany jest orzec co do całości rozstrzygnięcia zawartego w zaskarżanej decyzji. Pozostawiając sprawę nierozpoznaną w pełnym zakresie organ odwoławczy dopuszcza się rażącego naruszenia analizowanego przepisu. Konstytucyjna zasada dwuinstancyjności postępowania Zasada ta sformułowana została w art. 78 Konstytucji - „Każda ze stron ma prawo do zaskarżania orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Wyjątki od tej zasady oraz tryb zaskarżania określa ustawa. Celem tej zasady jest zagwarantowanie jednostce, której sprawa dotyczy , tj. stronie, prawa do zaskarżania orzeczeń i decyzji do organu wyższej instancji w celu sprawdzenia prawidłowości orzeczenia. Zasada ta jest realizowana w postepowaniu administracyjnym nie tylko w art. 15 KPA, ale również odzwierciedlona jest w przepisach dotyczących odwołań od decyzji i zażaleń na postanowienia. Istota tej zasady polega na dwukrotnym rozpatrzeniu i rozstrzygnięciu przez dwa różne organy tej samej sprawy wyznaczonej treścią zaskarżonego rozstrzygnięcia. Dwukrotne rozpoznanie oznacza obowiązek przeprowadzenia dwukrotnie postępowania wyjaśniającego. Przedmiotem postępowania odwoławczego nie jest weryfikacja decyzji, a ponowne rozpoznanie sprawy administracyjnej. Pojęcie „rozstrzygnięcia” obejmuje nie tylko decyzję administracyjną, lecz także postanowienie administracyjne. Wniesienie zażalenia uruchamia odrębny tok instancji, który ze względu na treść art. 144 KPA jest co do zasady identyczny od strony procesowej z tokiem odwoławczym. Każde postanowienie, w tym także wydane w postepowaniu odwoławczym, jeśli tylko służy od niego zażalenie, jest postanowieniem pierwszoinstancyjnym, w stosunku do którego może być uruchomiony dwuinstancyjny tok zażaleniowy. Decyzje objęte zasadą dwuinstancyjności Niedopuszczalne jest wniesienie odwołania w stosunku do ostatecznej decyzji (postanowienia). Rażącym naruszeniem prawa jest wydanie przez SKO postanowienia, w którym kolegium ponownie rozpatrzyło sprawę będącą już dwukrotnie przedmiotem merytorycznego rozstrzygnięcia organów administracji publicznej dwóch różnych szczebli. Postanowienie to narusza zasadę dwuinstancyjności i oznacza niedopuszczalną weryfikację ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz