Zarządzanie zmianą

Nasza ocena:

5
Pobrań: 133
Wyświetleń: 1218
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie zmianą - strona 1 Zarządzanie zmianą - strona 2

Fragment notatki:


Zarządzanie zmianą - należy rozumieć zarówno w szerokim sensie, np. restrukturyzacja firmy, oraz w sensie behawioralnym, kiedy proces zmian strategicznych przeprowadzany jest z punktu widzenia postaw i zachowań ludzkich.
Reguła wyboru (decyzyjna) - np. ranking.
Kryteria standardowe - wyrażają dezyderaty (życzenia, żądania) użytkowników.
2 sposoby podejścia do zmiany: Orientacja
na ludzi
Agent zmiany / kierownik
Orientacja
na strukturę


zmienia postawy
zmienia strukturę, politykę lub technologię


zmiana zachowań
zmiana zachowań


lepsze wyniki
lepsze wyniki
Model rozmrożenie - zmiana - zamrożenie. Rozmrożenie

Zmiana

Zamrożenie
Etap I. Odmrażanie. Polega na wytworzeniu w ludziach motywacji potrzebnej do wprowadzenia zmiany, na „otwieraniu” ludzi, zmierzających do zwiększenia swej chłonności na informacje płynące z otoczenia.
Działają tu następujące mechanizmy:
brak potwierdzenia własnego „ja”, opinii o sobie lub innych, własnych poglądów dotyczących różnych spraw organizacyjnych
wprowadzenie do świadomości ludzkiej poczucia niepokoju, winy i uchybienia przyjętym zwyczajom („dzieje się coś, czego ja jestem przyczyną”)
tworzenia warunków, aby działał mechanizm psychicznego bezpieczeństwa tzn. redukowanie zagrożenia
Etap II. Zmiana przez konwersję. ╔
Naśladowanie - agent zmiany przedstawia model postaw i zachowań
warunek wstępny - niezadowolenie

Internalizacja - agent zmiany stwarza sytuację zachęcającą do nauczenia się pożądanych postaw i zachowań Etap III. Zamrażanie. Polega na stabilizacji i integrowaniu zaszłych przekształceń. Pomagają w tym mechanizmy:
integracji nowych reakcji z osobowością
integracji nowych reakcji z systemem społecznym - potwierdzenie swego „ja” na podstawie „przeglądania się w oczach innych”
Zarządzanie zmianą pozostaje w ścisłym związku ze zjawiskiem oporu wobec zmian. Zarządzanie oporem - podejście to składa się z 2 elementów:
analizowanie, poznawanie źródeł i przyczyn oporu, uczestników organizacji, grup organizacji
wybór taktyki łagodzenia owego oporu
Lista typowych powodów oporów wobec zmian postrzeganych przez ludzi: ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz