Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji wykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1197
Wyświetleń: 2933
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji wykłady  - strona 1 Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji wykłady  - strona 2 Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji wykłady  - strona 3

Fragment notatki:


Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji WYKŁAD 2009/2010 dr Tomasz Sapeta sapetat@ae.krakow.pl Wykład 1 (7-10-2009)
A. Poczowski „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, PWE, Warszawa 2007
M. Armstrong „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, OE, Kraków 2005
„Zarządzanie zasobami ludzkimi, tworzenie kapitału ludzkiego organizacji”, red. H. Król, A. Ludwiczyński, PWN, Warszawa 2007
egzamin: test 1-krotnego wyboru (pytania wyświetlane na rzutniku)
Geneza funkcji personalnych:
Prehistoria - problem przywództwa, pierwszy podział pracy
Starożytność
Sokrates - jako pierwszy w swoich dziełach zawarł informacje na temat zarządzania, włądzy itp.
Egipt - piramidy (budowane przez 30-40 lat - niewolnicy, nadzór itd.)
Odrodzenie
Mur Chiński (XVI/XVII w. - zarządzanie niewolnikami, robotnikami)
Wojna - problem władzy i przywództwa
Michał Anioł - pierwszy menedżer ds. zarządzania zasobami ludzkimi, jako pierwszy rejestrował tych, których zatrudniał i szkolił ich
Wiek XVIII/XIX Robert Owen - pracownicy, którzy pracują bardziej wydajnie i lepiej powinni być lepiej wynagradzani
Pojawiają się różne szkoły, naczelnym problemem, którym się zajmowały był problem motywacji .
Etapy rozwoju funkcji personalnej:
czasy prehistoryczne
poglądy Roberta Owena
szkoła naukowego zarządzania
klasyczna szkoła
Utrwalone modele w zarządzaniu personelem:
Model tradycyjny 1920:
Podział pracy, produktywność, kontrola pracowników, motywowanie finansowe, dyscyplina
Model stosunków międzyludzkich 1930:
Potrzeby przynależności, uznanie, partycypacja w zarządzaniu, zadowolenie z pracy
Model zasobów ludzkich 1940/50:
Kreatywność, odpowiedzialność, rozwój organizacji i personelu
Dalsze trendy rozwojowe: Biurokratyzacja (lata 50.) - administrowanie dokumentacją osobową Instytucjonalizacja (lata 60.) - centralizacja i specjalizacja w zakresie spraw personalnych Humanizacja (lata 70.) - poprawa warunków pracy i stosunków społecznych Ekonomizacja (lata 80.) - racjonalizacja pracy, uelastycznienie zatrudnienia i odbiurokratyzowanie funkcji personalnej Przedsiębiorczość wewnętrzna i zewnętrzna - podstawy przedsiębiorcze, współdecydowanie, współdziałanie, współodpowiedzialność, zmniejszenie roli pracowników w organizacji, proces prywatyzacji i restrukturyzacji (15 % akcji dla pracowników) ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz