Zarządzanie wiedzą zagadnienia do egzaminu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2730
Wyświetleń: 3857
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie wiedzą zagadnienia do egzaminu - strona 1 Zarządzanie wiedzą zagadnienia do egzaminu - strona 2 Zarządzanie wiedzą zagadnienia do egzaminu - strona 3

Fragment notatki:


ZARZĄDZANIE WIEDZĄ
Bell - teoria społeczeństwa postindustrialnego (cztery stopnie rozwoju od momentu pojawienia się ludzkości na ziemi (2-4 mln lat temu):
- preagrarny z dominacją zbieractwa i myślistwa, - agrarny z gospodarką rolną i obróbką metali,
- industrialny (od pocz. XIX w.) z produkcją fabryczną,
- postindustrialny (od ok. 1965 r.), u podstaw którego leżą osiągnięcia technologii informatycznej i zwiększenie wagi lepszego wykorzystania zasobów informacji i wiedzy
Toffler - trzy fale rozwoju:
- tysiącletnia rewolucja agrarna
- trzystuletnie tworzenie się społeczeństwa przemysłowego
-obecnie, nowy styl życia oparty na zróżnicowaniach, odnawialnych źródłach energii, nowych metodach produkcji, nienuklearnych planach i elektronice
Istotny jest czas od rewolucji przemysłowej w Anglii. Kluczem dynamicznego rozwoju krajów zachodnich stają się techniczne i technologiczne wynalazki, jak np. maszyna parowa, wulkanizacja kauczuku, czyszczarka do bawełny i proces wytopu stali. Przełomem było też zastosowanie w II połowie XIX w. elektryczności i wypieranie przez ropę węgla kamiennego. Pojawia się orientacja produkcyjna, na początku XX w. kształtuje się szkoła naukowego zarządzania (koncentracja na wnętrzu przedsiębiorstwa, doskonalenie podstawowym źródłem rozwoju). Występuje globalizacja rynków, zmiany społeczeństw wymuszają różnicowanie produktów. Kształtuje się orientacja rynkowa, następuje era marketingu masowego.
W latach 50. XX w. wzrasta turbulencja otoczenia. Zmiany w społeczeństwie i gospodarce zmuszają do zwracania większej uwagi na znaczenie informacji w zarządzaniu.
Przejście z ery industrialnej do postindustrialnej - Bell - połowa lat 60, Ansoff - początek lat 90.
Koncepcja zarządzania strategicznego. Wartości: otwartość, kompleksowość, kreatywność, orientacja na przyszłość, na wyniki, współdziałanie. Głównymi przyczynami zmian w prowadzeniu działalności gospodarczej są: przekształcenia otoczenia organizacji, doświadczenie z dostosowywania do nowych warunków oraz postęp w nauce.
Lata 90 - odejście od hierarchii, głębokiego podziału władzy, stabilnych procedur działania, sztywnych przepisów, statycznych i zamkniętych struktur organizacyjnych. Występuje globalizacja, zmiany demograficzne, wzrost poziomu zatrudnienia ludności, komputeryzacja, rozwój techniki informacyjnej, przełamanie monopoli, rozwój przemysłu high-tech. Powstaje orientacja na wiedzę. Globalizacja - miejscem pozyskiwania zasobów materialnych, finansowych i ludzkich staje się cały świat, a produkcja jest realizowana tam, gdzie jest to najbardziej opłacalne. Integracja działalności, globalne sieci, partnerstwo strategiczne, globalna maksymalizacja zysków.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz