To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zarządzanie wiedzą Ewolucja podstawowych orientacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem: Orientacja Typ otoczenia Dominująca koncepcja zarządzania Okres dominacji Główny problem Główna maksyma Przedsiębiorcza spokojne, przypadkowe
zarządzanie przez doświadczenie i intuicję
1820 - 1880
jak wzrosnąć w siłę?
wygrywa silniejszy i bezwzględniejszy Produkcyjna spokojne, ze strukturalizowane
zarządzanie funkcjonalne
1880 - 1930
jak zapewnić tani produkt?
wygrywa wydajniejszy Rynkowa przekształcająco - oddziałujące
zarządzanie marketingowe
1930 - 1970
jak rozszerzyć rynek?
wygrywa bardziej konkurencyjny Globalna „burzliwe pole”
zarządzanie strategiczne
1970 - połowa lat 90. XX wieku
jak uczynić wiedzę ludzką najbardziej produktywną?
wygrywa mądrzejszy i szybszy Na wiedzy sieciowe, turbulentne
zarządzanie wiedzą i zasobami opartymi na wiedzy
od II połowy lat 90. XX wieku - …
jak sprawnie zarządzać zasobami wiedzy?
wygrywa potrafiący sprawnie wygenerować wyróżniającą wiedzę i ją wykorzystać
Globalna - zachowuje zasady:
otwartości (punkt odniesienia to cały świat, nawet jeśli działamy lokalnie to trzeba myśleć globalnie
nie tylko zabieramy z otoczeni, ale także dajemy - rozwiązania, nowinki, patenty
kompleksowość (całościowe patrzenie na organizację)
orientacja na przyszłość (budujemy wizję, stawiamy cele)
kreatywność
orientacja na wyniki współdziałanie
Wykres 1.2 - str. 23
Istotne zmiany:
globalizacja (miejscem pozyskiwania zasobów materialnych, finansowych i ludzkich staje się cały świat, a produkcja jest realizowana tam, gdzie jest to najbardziej opłacalne)
zmiany demograficzne
wzrost poziomu wykształcenia ludności
rozwój komputeryzacji i techniki informacyjnej
przełamywanie monopoli
dynamiczny rozwój przemysłu zaawansowanej technologii (high- tech)
Wykres 1.3 - str. 24 Gospodarka oparta na wiedzy (GOW, sieciowa, nowa, elektroniczna, nowa ekonomia):
- gospodarka, w której produkcja, dystrybucja i wykorzystywanie wiedzy jest główna siła napędową wzrostu, kreowania bogactwa i zatrudnienia wzdłuż wszystkich przemysłów;
-gospodarka, w której wiedza jest nabywana, tworzona, rozpowszechniana i wykorzystywana efektywnie celem wsparcia rozwoju gospodarczego;
(…)
… relacyjnego;
identyfikowanie i intensywne budowanie niematerialnych zasobów opartych na wiedzy; mierzenie wartości kapitału intelektualnego oraz zarządzanie wiedzą staje się zasadniczym narzędziem rozwoju i lepszego wykorzystania zasobów opartych na wiedzy; dostosowanie pozostałych podsystemów zarządzania (jak np. ZZL, zarządzanie jakością, zarządzanie relacji z klientami) do potrzeb zarządzania wiedzą;
zmiana kierunków inwestycji finansowych; obniżenia nakładów finansowych na zasoby rzeczowe, a zwiększenie na rozwój zasobów niematerialnych poprzez inwestycję w edukację ludzi pracujących dla organizacji; prace badawczo rozwojowe, markę produktu, budowanie reputacji organizacji wśród wszystkich grup interesariuszy;
tworzenie systemów zarządzania relacjami z klientami, które na trwałe mają związać…
… globalizacja - społecznie, kulturowo, politycznie
wysoka turbulencja otoczenia - chaos tworzony jest przez impulsy nisko sygnałowe
sieciowość - następuje rozwój różnorakich powiązań między organizacjami, które tworzą konkurujące między sobą sieci organizacyjne, rozwój sieci potęgowany jest przez tworzenie aliansów strategicznych i stosowanie outsourcingu
dynamiczny rozwój sektora usług i e-biznesu - rozwój…
… do nowych wymagań (kaizen, koła jakości, benchmarking, ruch 5S)
Zmiany w filozofii i sposobach działań organizacji:
punktem odniesienia dla działalności gospodarczej staje się cały świat; dążenie do obniżania kosztów prowadzi do przenoszenia jednostek gospodarczych do krajów tworzących lepsze i tańsze warunki tworzenia wartości;
uelastycznienia organizacji poprzez decentralizację, spłaszczanie struktur…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)