Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 9

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 987
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 9 - strona 1 Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 9 - strona 2 Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 9 - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 26.03
Model japoński=systemowy=spirali wiedzy
- 3 określenia w literaturze
- ukazuje wiedzę s sposób dynamiczny
Zarządzanie wiedzą na zasadzie ,,spirali wiedzy”
- model spirali wiedzy został rozwinięty w systemowe podejście do zarządzania wiedzą. I. Nonaka uważa, że tworzenie wiedzy w organizacji przebiega w 5 fazach:
1) wprowadzenie wiedzy,
2) szukanie pomysłu,
3) potwierdzenie pomysłu,
4) budowa wzorca,
5) wyrównanie poziomu wiedzy
Model zasobowy - założone jest przyjmowanie wiedzy jako zasobu strategicznego który jest źródłem przewagi konkurencyjnej. Model bazuje na :
- kluczowych kompetencjach, - kluczowych umiejętnościach
Teraźniejszość
Wspólne rozwiązywanie problemów
Wnętrze
Importowanie wiedzy kluczowe umiejętności implementacja i integracja
otoczenie
Eksperymentowanie
przyszłość
- wspólne rozwiązywanie problemów
- kluczowe umiejętności- systemy fizyczne i techniczne, systemy zarządzania wiedza i umiejętności, normy, wartości
- dotyczy zarówno: teraźniejszości, przyszłości, wnętrza i jego otoczenia
MODEL ZASOBOWY D. LEONARD-BARTON
W podejściu zasobowym na szczególną uwagę zasługuje model ,,źródeł wiedzy”-bazuje na koncepcji kluczowych kompetencji oraz kluczowych umiejętności.
Powstał w I połowie lat 90 i stanowi rezultat badań innowacyjności i rolę wiedzy.
PODEJŚCIE SYSTEMOWE- ogólnie podejście OD wiedzy ukrytej DO dostępnej.
Model procesowy - T. Davenporta i L.Presaka- podejście praktyczne
- traktują wiedzę w organizacji jako zbiór procesów z których najważniejsze to: pozyskiwanie wiedzy ( tworzenie i rozwijanie kwalifikacji pracowników, pozyskiwanie specjalistów) - upowszechnienie wiedzy ( lokalizacja wiedzy w organizacji, dzielenie się wiedzą między pracownikami) - wykorzystanie i rozwijanie posiadanej przez przedsiębiorstwo wiedzy
- stanowi podstawę dla trzeciego modelu zarządzania wiedzą, bazuje na doświadczeniu i rozwiązaniach które stosowane są w praktyce, a zostały wypracowane w firmach konsultingowych
-Model z 3 procesami tj. tworzenie,kodyfikacja, transfer wiedzy powstał jako synteza istniejących doświadczeń praktyków. Teoretycznie przedstawił to T. Davenport i L. Prusak. Wyróżnili 3 podstawowe procesy:
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz