Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 25

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 462
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 25 - strona 1 Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 25 - strona 2 Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 25 - strona 3

Fragment notatki:

wykład 25
Dlaczego brak jednolitego systemu pomiaru wiedzy?
Nie ma metod pomiarowych wypróbowanych, sprawdzonych i wiarygodnych, brak ten jest spowodowany brakiem gotowości i woli do poddania określonych informacji pomiarowi.
Dlaczego? Bo brakuje świadomości roli wiedzy i umiejętności wykorzystania wyników pomiaru do podejmowania decyzji menedżerskich.
Mendżerowie skupiają się na tym co wymierne, mierzalne, wydatki na zasoby niematerialne traktują w kategoriach kosztu.
Trudności w pomiarze wiedzy
Niski stan świadomości kadry zarządzającej, większość menedżerów nie zetknęła się z koncepcjami pomiaru wiedzy wiedzy KI
Niska mobilność KI, nieliczne składniki aktywów niematerialnych mogą być sprzedawane
Trudnośćw oszacowaniu obecnie posiadanej wiedzy oraz wiedzy w przyszłości.
Nierzetelny obraz pomiaru wiedzy, wskaźniki pomiarowe nie obejmują inteligencji emocjonalnej pracowników.
Trudności wg G. Probsta: I grupa problemów
Niemożność wyceny z powodu braku odpowiednio skonstruowanych narzędzi pomiarowych
Wiedza pozostaje zasobem ukrytym i bardzo rzadko jest uwzględniana w księgowości jako element aktywów
Trudno określić skąd wynika różnica pomiędzy wartością rynkową a księgową Trudno określić wartość wiedzy, która ma kluczowe dla pozycji konkurencyjnej organizacji
Nie ma systemów monitorowania, które umożliwiłyby obserwowanie skali zmian zachodzących w poszczególnych etapach procesu zarządzania wiedzą.
II grupa
Stosowanie nieodpowiednich miar
Za pierwszoplanowe uzaje się miary ilościowe a nie jakościowe, zmiany jakościowe mogą mieć większe znaczenie dla firm niż ilościowe Brak celowości pomiaru i brak widzenia korzyści związanych z pomiarem wiedzy Mierzy się to, co łatwo zmierzyć a nie to co powinno się mierzyć Nie dobiera się sposobu trafności wykonania pomiaru do aktualnej strategii organizacji.
Dlaczego trzeba mierzyć wiedzę wg Probsta?
Pomiar wiedzy prowadzi do wzrostu produktywności zasobów
Ułatwia efektywne zarządzanie zasobami
Dostarcza inf. jaką wiedzę zachować w organizacji, a jaką pozyskać z otoczenia
Pomaga w lokalizowaniu wiedzy i zwiększeniu przejrzystości jej zasobów
Umożliwia realizację celów zarządzania.
Mierzyć trzeba też KI
Dostarcza cennych informacji o funkcjonowaniu orgaznizacji, pozwala wskazać co działa dobrze, a co wymaga zmian Pozwala na określenie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa w oparciu o posiadany KI
Dłuższe mierzenie KI pozwala na pokazanie dynamiki wzrostu organizacji na skutek ZW(zarządzania wiedzą)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz