Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 19

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 378
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 19 - strona 1 Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 19 - strona 2 Zarządzanie wiedzą i ochrona własności intelektualnej - wykład 19 - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 19
Wiedza w ujęciu ekonomicznym:
Wiedza to zdolność wykorzystywania danych i informacji do konkretnego działania
Wiedza jest informacją zastosowaną do rozwiązywania problemów
Wiedza składa się z prawdy, przekonań, przewidywań i pomysłów, osądów i oczekiwań, metodologii i know- how
Wiedza jest zbiorem doświadczeń, procedur i przemyśleń, które są właściwe i prawdziwe i z tego powodu są używane do myślenia, zachowywania się i komunikowania
Wiedza jest wnioskowanie, na temat informacji i danych w celu zwiększenia problemów, podejmowania decyzji, nauki i uczenia się
Organizacja zorientowana na zarządzanie wiedzą. Opiera się na 3 filarach: - zarządzaniu ludźmi
-kulturze organizacyjnej
- zarządzaniu procesem
Które są wspierane technologią.
Uwaga:
Firma nie generuje wartości dlatego, że posiada wdrożoną koncepcję zarządzania wiedzą, ale dlatego, że urzeczywistnia swoje główne cele strategiczne polegające na dostarczeniu wartości swoim klientom. Kultura organizacyjna oparta na zaufaniu i wartościach wspierających dzielenie się wiedzą jest kluczowa w implementacji zarządzania wiedzą w organizacji. Procesowy model organizacji opartej na wiedzy wg Nonati i Tagnuechiego oparty jest na wizji organizacji, która odpowiada na 3 pytania: co robiliśmy, co chcielibyśmy robić, dlaczego to robimy.
Badania w ZW w Polsce:
I okres rozwoju w Polsce był inspirowany głównymi pozycjami literatury światowej (książki Nonaki, Davenporta)
II okres rozwoju rozpoczyna się od 2006 roku: w tym czasie mamy do czynienia z regresem w implementacji ZW w firmach, czego dowodzą wyniki badań firmy KPMG
KPMG jest jedną z największych firm na świecie świadczących tzw. usługi profesjonalne (audyt, doradztwo podatkowe i gospodarcze); należy do Wielkiej Czwórki firm audytorsko- doradczych; KPMG nazwa od połączonych spółek Klynveld, swoją działalność rozpoczęła w Polsce w maju 1990 roku w Warszawie
Wyniki badań KPMG:
I etap: chaos 61% przedsiębiorstw
II etap: świadomość
III etap
IV etap
V etap
Prognoza z 2004 roku na przyszłość:
Zgodnie z nią tylko 6% firm miało pozostać na etapie chaosu. Jednocześnie badania firmy stwierdziły, że… Wyniki badań z 2008 roku
I etap: 71%
II etap: 15%
III etap: 14%
Jak to było możliwe?
W 2008 roku rozpoczyna się kryzys, zarządzanie wiedzą wymaga długiego okresu, w kryzysie perspektywa planowania strategicznego się skraca. Potrzeba zbudować kulturę dzielenia się wiedzą, a na to potrzeba ok. 10 lat. Firmy przeszły na poziom chaosu, bo koncentrowały się na planowaniu krótkookresowym. ZW stało się mniej poularne i firmom przestało zależeć na tym by „dobrze wyglądać”. Spadła liczba publikacji z ZW na temat „personelu i zarządzania”
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz