To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 18
Pracownicy wiedzy:
- zajmują się tworzeniem, przechowywaniem, wykorzystywaniem i upowszechnianiem wiedzy i informacji
- ich praca umysłowa wymaga:
- zaangażowania intelektualnego
- refleksji
- skupienia, twórczej pasji i osobistego zainteresowania wykonywanym zadaniem
- to specyficzny rodzaj pracowników, dla których wiedza jest:
- surowcem
- narzędziem
- produktem pracy
-Dokonują wyborów kiedy i jak dużo z ich wiedzy i energii zainwestują w firmie, która nie ma bezpośredniej kontroli nad tymi inwestycjami
-P. Drucker o pracownikach wiedzy: pracownicy wiedzy nie są siłą roboczą, oni są kapitałem
Heraklit z Efezu- grecki filozof VI i V w.p.n.e stwierdził, że wszystko płynie- panta rei
Należy zatem mieć świadomość, że: tak też jest ze zmianą technologii, zmieniają się też grupy pracowników, powstaje zatem merytokracja
Cechy pracowników wiedzy:
- jest to wykształcona grupa ludzi
- cechuje ich:
- kreatywność
- tolerancja dla różnorodności
- otwartość na zmiany i wyzwania
- mają świadomość potrzeby i konieczności stałego podnoszenia swych kwalifikacji
Innowacje nowego typu wg Claytona Christensena
Książka pt. „Przełomowe innowacje napisana przez Christensena w 1997 roku ( w Polsce wydana w 2010 roku) - wprowadzono w niej....
Na początku swojego rozwoju innowacje przerywające tak rozwój stanowią niszę i z punktu widzenia liderów rynku nie stanowią interesującego rynku. Z czasem ten typ innowacji prowadzi do zaniku tradycyjnego rynku. Jeśli lider rynkowy nie dostrzeże tego trendu, może utracić….
Przykład:
Wartość akcji Kodata w listopadzie 2011 roku wynosiła 1 dolara, w połowie 1997 wyniosła 95 dol. W 2011 akcje Kodata zakwalifikowano jako „śmieciowe”. W 2012 roku Kodak zbankrutował. Dlaczego? Bo zbagatelizował rozpowszechnianie się fotografii cyfrowej.
Akcje Nokii na przełomie 2006/2007 wyniosły 40 dolarów. W sierpniu 2012 wyniosły 2,5 dol. Dlaczego Nokia przeoczyła trend rozwoju smart fonów?
Powody porażek liderów rynkowych wynikające z tzw. „technologii przerywających rozwój”
Zasoby spółek zależą od klientów i inwestorów
Małe rynki nie zaspokajają wzrostu dużych spółek np. dla małej firmy o przychodach 4 mld dol. Wzrost o 10% to 400 tys. dolarów; dla dużej o przychodach 400 mld dol to 400 mln dol
Technologia przerywająca rozwój o pamięć
Technologia ta wymaga innego spojrzenia na organizację w naukach o zarządzaniu kompetencją zapominana jest słabo rozwinięta. Dlatego nie da się osiągnąć trwałego wzrostu rynku, w którym miała miejsce innowacja oparta na technologii przerywania rozwoju, bez rezygnacji z wypracowanej przez nas wiedzy. Dlatego tańsze może być stworzenie nowej organizacji od podstaw niż zmienienie głównej firmy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)