To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ZARZĄDZANIE SYTUACJĄ KRYZYSOWĄ Kryzys - w PR każda sytuacja, która grozi pogorszeniem aktualnego wizerunku organizacji. Rodzaje kryzysów ze względu na:
Miejsce powstania: wewnętrzne i zewnętrzne
Tempo przebiegu i czas trwania: nagłe / rozwijające się w czasie
Ponoszoną odpowiedzialność: pośrednie (wynika ze złej sytuacji w branży) i bezpośrednie (winę za kryzys ponosi sama firma)
stopień prawdopodobieństwa: prawdopodobne dające się przewidzieć (kryzys wewnętrzny wywołany planowanymi zwolnieniami) / prawdopodobne, lecz niespodziewane (pożar) / mało prawdopodobne (atak terrorystów)
Uczestnicy kryzysu:
Inicjatorzy kryzysu - odpowiedzialni za jego wywołanie, mogą wywodzić się z firmy lub spoza niej, ich działanie może być świadome lub przypadkowe
Wybawcy - śpieszą z pomocą firmie objętej kryzysem i dążą do przywrócenia ładu i porządku, np. przychylni dziennikarze, eksperci zewnętrzni, agencje PR, sztab antykryzysowy
Ofiary kryzysu - poszkodowani, np. klienci wadliwego produktu, ranni lub zabici w wypadkach, mieszkańcy skażonego terenu, środowisko, które przeżyło zawód i nadszarpnięta została hierarchia jego wartości
Beneficjenci kryzysu - osoby lub organizacje, które w wyniku wybuchu kryzysu czerpią określone i wymierne korzyści, np. konkurencja, dziennikarze zyskujący popularność, organizacje proekologiczne, konsumenckie
Obserwatorzy - teoretycznie niezainteresowani przebiegiem kryzysu i jego ostatecznym wynikiem, choć czasem jest to grupa, która nieoczekiwanie może się do niego włączyć (np. przyszli nabywcy samochodu rezygnujący z kupna po ujawnieniu jakiejś wady)
Tworzenie programu interwencji kryzysowej:
Program interwencji kryzysowej powinien obejmować szereg działań, których podstawą jest analiza SWOT (przebieg procesu pracy, zbadanie norm bezpieczeństwa, przepisów, sposobów ich przestrzegania - inspekcja ze strony komisji mieszanej składającej się z pracowników i osób z zewnątrz)
Monitoring opinii publicznej - badanie nowych trendów, analiza konkurencji i jej problemów
Wyodrębnienie charakterystycznych rodzajów kryzysu dla reprezentowanego typu instytucji (np. przy bankach - utrata wiarygodności finansowej, biura podróży - wypadki autokarów, katastrofy lotnicze)
Opracowanie stosownych procedur postępowania dla najczęstszych typów kryzysu (sposób organizacji działań, symptomy, które powinny budzić czujność, czynniki sprzyjające rozwijaniu się kryzysu, wykaz skutków, które mogą wywołać dane sytuacje )
Opracowanie scenariuszy zdarzeń - pesymistycznego i optymistycznego (są to zalecenia dotyczące dalszego postępowania)
Wyłonienie i wyszkolenie zakładowego zespołu kryzysowego (zadania: szybkie wykrycie zagrożenie, przeciwdziałanie jego skutkom, pomoc w unormowaniu sytuacji). Przykładowi członkowie (ważna selekcja):
(…)
… umiejętność opanowywania stresu i działania w napięciu), powinni zostać nimi objęci zwłaszcza pracownicy tzw. pierwszego kontaktu (sekretarki, portierzy, pracownicy ochrony)
Opracowania i bieżące udrażnianie kanałów komunikacyjnych (wybór sposobu i źródeł, które zostaną poinformowane o sytuacji, opracowania bazy mediów)
Inne działania prewencyjne - posiadanie dostatecznej ilości materiałów informacyjnych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)