36 stron notatek w formacie doc z przedmiotu zarządzanie strategiczne. W notatce omówiono przykładowo następujące zagadnienia: paradygmat myślenia strategicznego, ekstrapolacja, antycypacja, reguły strategicznego myślenia i działania, współpraca między marketingiem i działem projektowym, innowacje, stałe badanie otoczenia, wybór strategii, wdrażanie strategii, analiza portfelowa, misja organizacji, wizja strategiczna, analiza strategiczna, wymiar ekonomiczny, wymiar prawny, wymiar technologiczny, organizacja i jej otoczenie, analiza luki, analiza trendu, Analiza pięciu sił Portera, luka nadmiaru, luka zgodności, tempo rozwoju rynku. Ponadto w treści wykładu: metoda scenariuszy, metoda logiki intuicyjnej, czynniki kształtujące sytuację konkurencyjną wewnątrz sektora, 5 sił Portera, Skala Bieniota, bilans strategiczny, analiza kluczowych czynników sukcesu, metoda benchmarkingu, cykl życia produktu, metoda krzywej doświadczeń, metody portfelowe analizy strategicznej, macierz BCG, macierz McKinseya, macierz dojrzałości technologicznej przemysłu, macierz CH. W. Hofera, portfel technologiczny przedsiębiorstwa, analiza SWOT, etapy analizy TOWS, macierz klienta i producenta. W wykładach zawartych w notatce znajdują się także takie tematy jak: strategiczne opcje konkurencyjne, teoria przewagi w oparciu o zasoby firmy, konkurencyjność operacyjna, formuła 7 s McKinsey'a, strategie kosztowe, strategia przechwycenia, sztywność ceny a stadium dojrzałości sektora, strategia penetracji, strategia likwidacji firmy, strategie dyferencjacji, strategie relacyjne, strategia championa, strategia podopiecznego, strategia usynowienia, globalizacja sektorów, strategia koncentracji, specjalizacja addytywna, funkcje naczelnego kierownictwa.
Problem globalizacji polskich przedsiębiorstw:
konkurencja globalna i lokalna
odbiorcy mają coraz większe potrzeby, wymagania , producenci muszą się coraz bardziej dostosowywać do tych wymagań
państwo industrialne przekształciło się w państwo informatyczne
w przedsiębiorstwach ponoszone są coraz wyższe koszty, kupowane są maszyny, które narzucają pewne perspektywy w dłuższym okresie czasu
Paradygmat myślenia strategicznego
Koncepcje irracjonalne
Przeszłość Przyszłość
Ekstrapolacja Antycypacja
Koncepcje racjonalne
Reguły strategicznego myślenia i działania
Stała ocena sytuacji w otaczającym świecie
Diagram problemów i poszukiwanie rozwiązań
Myślenie alternatywne w kategoriach jeżeli tak - to ...
Elastyczność, otwartość myślenia
Jasne formułowanie głównych problemów, koncentracja na punktach krytycznych
Ustalenie konkretnych
celów ogólnych zamiast wielu niespójnych i kolidujących ze sobą
celów szczegółowych
Opracowanie różnych strategii dla różnych kombinacji produkcyjno-rynkowych (strategie alternatywne)
Dokonanie podziału przedsiębiorstwa na
jednostki strategiczne, ich koordynacja, wiązanie i wspomaganie
strategiczne myślenie
+
działanie
Uznanie innowacji za strategiczny cel przedsięb. i tworzenie korzystnych warunków dla ich promo-
wania, forsowania zmian
Zapewnienie ścisłej współpracy między marketingiem, projektowaniem
wyrobów i samą produkcją
Konsekwentne stosowanie strategii, instytucjonalizacja nowych rozwiązań i ich integracja z całością przedsiębiorstwa
Preferowanie konkurencyjności zamiast wydajności pracy,
orientacja nie na zysk
lecz na rynek
Zmniejszenie zależności
od 1 rodzaju działalności, dążenie do stworzenia nowych możliwości tkwiących w nowych segmentach rynku
Mierzenie poziomu poprawy, ustalenie kryteriów j
(…)
… perfekcyjnego wytwarzania
- efekt skali
- koncentracja środków na B + R
Klasyczny przykład to firm LEGO.
2) Strategia rozproszenia
Działalność jest rozproszona, produkty wytwarzane w różnych rejonach świata. Stosowana kiedy np. jest zróżnicowanie kosztowe krajów, kiedy są bariery celne.
Zalety : - poprzez przybliżenie do określonego rynku znacznie lepiej możemy ten rynek poznać, jego potrzeby.
3) Strategia…
… - parametr, który charakteryzuje gospodarkę, w którym działa organizacja.
Wymiar technologiczny - wyznacza standardy obowiązujące w dziedzinie.
Wymiar demograficzny (socjokulturowy )- określenie środowiska, w którym działa firma np.: zwyczaje, nawyki, cechy demograficzne: struktura wieku , płci.
Wymiar prawno - polityczny - np. protekcjonizm, interwencjonizm, promowanie określonych branż kosztem…
… strategicznej działalności jednostki
Charakterystyka rynku
Przy pomocy 1 narzędzia można przeanalizować pozycję różnych branż.
Analiza kluczowych czynników sukcesu - wybieramy czynniki najistotniejsze. Często wykorzystuje się benchmarking.
Bilans strategiczny - kompleksowa ocena przedsiębiorstwa, co jest naszą mocną stroną, a co słabością.
XXXXXXXXXXXXXXXXX STR 8 Wykład 3 17.10.2000
Metoda analizy luk…
… i rozwoju
0,1
4
- Zarządzanie ludźmi
0,05
4
Suma
1
ANALIZA PROFILI KONKURENCYJNYCH
Porównywanie mocnych i słabych stron organizacji z wybranymi konkurentami z sektora lub grupy strategicznej za pomocą graficznej prezentacji mocnych i słabych stron tej organizacji
Rys. 1
METODA BENCHMARKINGU
Benchmarking - jest systematyczną metodą mierzenia oraz porównywania sposobów działania firmy w stosunku do liderów…
…
Prowadzi do pogorszenia sytuacji,
do regresu
Burzliwe otoczenie
STRATEGIE KOSZTOWE
STRATEGIA DUMPINGU
koszty i ceny cena rynkowa prod. dotychczasowych
ceny substytutów koszty
produkcja skumulowana
Są dość często stosowane strategie kosztowe.
Idea - w miarę wzrostu produkcji skumulowanej następuje spadek jednostkowego kosztu całkowitego.
Strategia dumpingu - straty z obniżenia ceny, ceny poniżej ceny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)