Fragment notatki:
6 ćwiczeń w 6 osobnych plikach DOC. Teoria przydatna do zaliczenia ćwiczeń z zarządzania strategicznego. dodatkowo przepisane zadania które dr Anna Walczyk daje do wykonania na ćwiczeniach:) Ćwiczenie numer 1: Strategie konkurencji wyróżnione przez M. Portera. Porter wyróżnił 4 (w niektórych źródłach podawane są trzy) alternatywne strategie, których realizacja pozwala na poprawę konkurencyjności firmy na rynku - przywództwo pod względem kosztów (cost leadership), strategia zróżnicowania (differentiation), strategia niszy rynkowej ?nastawionej? na koszty (cost focus), oraz zróżnicowanej koncentrycznie (differentiation focus). Ćwiczenie 2: Analiza makrootoczenia. Makrootocznie to zespół warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa wynikający z tego, że działa ono w określonym kraju i regionie, w określonej strefie klimatycznej, w danym układzie politycznym, prawnym, systemowym, społecznym, a nawet określonej strefie klimatycznej . Ćwiczenie 3:
Punktowa ocena atrakcyjności sektora (wg. G. Gierszewskiej, M. Romanowskiej - arkusz oceny ustalony został we współpracy z kadrą kierowniczą i firmami doradczymi). Ćwiczenie 4: Mapa grup strategicznych w wybranym sektorze. Na podstawie: Wykładu: Analiza otoczenia konkurencyjnego Wykładu: Metoda ?Pięciu sił Portea? Wykładu: Mapa grup strategicznych Zgromadzonej wiedzy na temat wybranego sektora. Ćwiczenie 5: Analiza Kluczowych Czynników Sukcesu (KCS) Ćwiczenie 6: Analiza SWOT wybranego przedsiębiorstwa. Metodyka sporządzenia analizy SWOT w 5 etapach.
Strategie konkurencji wyróżnione przez M. Portera
Porter wyróżnił 4 (w niektórych źródłach podawane są trzy) alternatywne strategie, których realizacja pozwala na poprawę konkurencyjności firmy na rynku.Są to:
przywództwo pod względem kosztów (cost leadership),
strategia zróżnicowania (differentiation),
strategia niszy rynkowej „nastawionej” na koszty (cost focus), oraz zróżnicowanej koncentrycznie (differentiation focus).
Przewaga konkurencyjna
Niższe koszty
Zróżnicowanie
Obszar
konkurencji
Szeroki
Przywództwo
Kosztowe
Zróżnicowanie
Wąski
Niszy rynkowej
Rys. 1 Strategie rynkowe według Portera
Przywództwo pod względem kosztów firma może osiągnąć poprzez kształtowanie kosztów na poziomie wyraźnie niższym od konkurentów w danej branży. Zdecydowana „przewaga kosztów” wiąże się często z ekonomią skali, obsługiwaniem kilku segmentów rynku z posiadaniem nowocześniejszych od konkurentów technologii i lepszego sprzętu z innowacyjnością, z dostępem do tańszych surowców, doskonaleniem produktów, usprawnianiem procesów, ścisłą kontrola pracy, efektywna dystrybucja i serwisem.
Firmy dążące do zajmowania pozycji lidera kosztowego muszą prowadzić dokładną analizę wnętrza organizacji budować struktury „centra kosztów - centra zysków”. Najczęściej strategie te stosuje się przy wyrobach produkowanych masowo, bowiem niewiele jest sposobów różnicowania produktów, a wykorzystywane technologie są standardowe. Strategia zróżnicowania polega na przedstawieniu oferty, która odbierana jest (będzie) przez klientów jako unikatowa, jedyna w swoim rodzaju. Firma powinna nadać swoim produktom takie walory jakościowe, które są (będą) cenione przez jego nabywców (WZÓR WYROBU, JEGO CECHY UŻYTKOWE, TRWAŁOŚC, NIEZAWODNOŚĆ, SPECYFICZNE SKOJARZENIA - MODA, SNOBIZM, WYMÓG PRESTIŻU, STYGNAT WŁADZ, LUB POZYCJOI W SPOŁECZEŃSTWIE, MARKA SERWIS, SPOSÓB PŁACENIA, DOSTĘPNOŚĆ). Zwrot „dodatkowych” i „nadzwyczajnych” nakładów przedsiębiorstwa otrzyma w postaci stosunkowo wysokiej ceny. Strategia ni
(…)
… jest określenie wskaźnika wzrostu gospodarczego oraz badanie trendów w tym zakresie. Determinuje to ich zachowanie o charakterze długofalowym. Najważniejszymi wskaźnikami gospodarczymi są: stopa wzrostu produktu narodowego brutto, stopa procentowa, poziom inflacji, stopa spożycia indywidualnego, kursy wymiany walut, eksport oraz import towarów i usług, inwestycje, poziom zadłużenia. poziom bezrobocia…
… utożsamiane są z polityką przemysłową państwa mają bardzo istotny wpływ na rozwój każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od sektora, w którym ono funkcjonuje, jak również od jego wielkości. Bowiem polityka przemysłowa jest elementem strategii społeczno-gospodarczej kraju, koncentrującej się na problemach związanych z restrukturyzacją przemysłu. Jest ona oddziaływaniem rządu za pomocą instrumentów prawnych i innych na wybrane sektory gospodarki dla kształtowania racjonalnej struktury produkcji w warunkach gospodarki rynkowej. Celem strategicznym polityki przemysłowej jest podnoszenie efektywności, konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw przemysłowych. Widać to w polskiej gospodarce okresu transformacji, gdzie określone preferencje państwa dają większe szanse przetrwania i rozwoju organizacjom z jednych sektorów, podczas gdy inne zostały pozostawione same sobie i trudzą się w walce konkurencyjnej z zagranicznymi potentatami. Zatem preferencje polityki przemysłowej państwa tworzą szanse dla jednych i zagrożenia dla innych jednostek i przemysłu. W tym segmencie bardzo istotną rolę ogrywają rozwiania prawne, decydują bowiem o możliwości rozwoju, poziomie konkurencyjności całych sektorów gospodarki…
… tworzenia, funkcjonowania i rozwoju organizacji. Warunki prawne regulują działanie organizacji zarówno w jej sferze wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Wpływ na wewnętrzną działalność mają: prawo cywilne, statut, prawo pracy, układy zbiorowe oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Zewnętrzne regulacje tworzą przepisy regulujące działalność gospodarczą (polityka przemysłowa, finansowa, walutowa, podatkowa…
… warunków funkcjonowania człowieka w pracy i w życiu prywatnym. Ponadto obserwuje się natężenie nowych zjawisk, takich jak: rosnąca rola akcjonariuszy w procesie zarządzania, nacisk na społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstwa, odchodzenie od państwa opiekuńczego, nacisk na ochronę środowiska, spadek znaczenia związków zawodowych, wzrost znaczenia klasy średniej i wzrost aktywności kobiet. Ponadto…
… „ stakeholders”,
zmiana roli państwa w gospodarce- odchodzenie od państwa opiekuńczego, obniżanie wydatków na cele społeczne, zbiorową konsumpcję , prywatyzacja dziedzin dotychczas subwencjonowanych lub dotowanych przez państwo,
„kalifornizacja” - upowszechnianie się pewnych potrzeb, jednakowych wzorców spożycia,
tworzenie wspólnoty firm o różnych przekrojach doświadczeń, sposobów myślenia i kultur zarządzania…
…
rozwój technik informatycznych, elektronicznych, telekomunikacyjnych
odchodzenie od państwa opiekuńczego
podatność na wpływy innych kultur preferencje i gusty jednostek
poziom stopy życiowej
możliwości i koszty kształcenia
rynek pracy
preferowanie ochrony środowiska
R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2000, s. 104-117, G. Gierszewska, Zarządzanie strategiczne, Wyższa Szkoła…
… w rynku wzrósł z 8 do 11 procent i będzie rósł nadal, bo równocześnie Prosper uzdrowił swoje finanse. Dostawa leków w jeden dzień to najnowsze hasło firmy. Ostatnio zmieszono zapasy w magazynach leków najrzadziej zamawianych. Prosper jest w stanie dostarczyć dowolny lek do 98 procent polskich aptek pierwszą poranną dostawą od wieczornego zamówienia. Konkurencja potrzebuje dodatkowego czasu, więc co niecierpliwi farmaceuci wybierają Prosper (jak większość aptek tak i my bierzemy leki od kilku hurtowników- stwierdza Zdzisława Zawadzka Czapla, właścicielka apteki Medica w Zabrzu). W tym roku Prosper zrezygnował z obsługiwania małych i niestabilnych finansowo aptek, przestał niemal obsługiwać apteki szpitalne, które zalęgają z płatnościami albo wcale nie płacą. Rezultaty widać już w bilansie firmy…
….
Wskazanie - nakreślenie głównych założeń strategii na najbliższe lata
ANALIZA MAKROOTOCZENIA
MAKROOTOCZENIE jest to zespół warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa wynikający z tego, że działa ono w określonym kraju i regionie, w określonej strefie klimatycznej, w danym układzie politycznym, prawnym, systemowym, społecznym, a nawet określonej strefie klimatycznej.
Cechą makrootoczenia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)