To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zadanie domowe - ćwiczenia 2 Marketing - proces planowania i wdrażania koncepcji obejmującej wycenę, promocję i dystrybucję idei, dóbr lub usług, w celu stworzenia transakcji wymiany, które zaspokoją cele indywidualne oraz organizacyjne.
Etapy rozwoju mar ketingu (Dotychczasowy rozwój marketingu dzielimy na 3 okresy) : 1. 1991-1950/1960 XX w. Marketing bierny-pasywny (rabaty cenowe oraz posezonowe wyprzedaże towarów). Był on przerywany trzema wydarzeniami:
Wybuch I wojny światowej - cała produkcja zostaje nastawiano na potrzeby wojenne
Dominacja rynku producentów, sprzedawców
Kiedy rynek producentów przekształcił się rynek konsumentów, klientów zaczął się rozwijać marketing.
2. Po zakończeniu II wojny światowej, kiedy gospodarki narodowe państw kapitalistycznych zostały odbudowane ze zniszczeń wojennych i kiedy rynek sprzedawców została zastąpiony rynkiem konsumentów, wówczas formalnie została zakończony pierwszy etap rozwoju marketingu. Rozpoczął się drugi, który obejmuje okres od lat 50-60 (przełom) do przełomu dekady lat 80-90.- Marketing dynamiczny, profesjonalny, agresywny.
Cechy drugiego etapu rozwoju marketingu: Przedsiębiorstwa, korporacje uznały marketing za schemat-element zarządzania strategicznego w sowich firmach, korporacjach. Przedsiębiorstwa, korporacje w swoich strukturach organizacyjnych tworzyły departamenty, działy marketingowe, w których zatrudniano specjalistów do spraw marketingu. A kierownicy, szefowie tych departamentów wchodzili w ścisły skład związków kierownictwa po to, aby podejmowane tam decyzje były racjonalne, trafne, bo marketingowcy mieli wiedzę o otoczeniu marketingowym firm, o dynamicznie zmieniających się warunkach i wymogach rynku. Zostały opracowane i upowszechnione główne metody badań marketingowych. Cechy nauki: Własna specyficzna terminologia
Posiadanie własnych specyficznych metod badań naukowych
Musi posiadać własny specyficzny zakres, problematykę badań
3. Początek trzeciego etapu rozwoju marketingu w europie i świecie datuje się na przełom dekady lat 80-90 XX w. Jest to najnowsze stadium rozwoju marketingu. Ten etap nazywam marketingiem globalnym wraz z nasileniem się procesów globalizacyjnych w gospodarce światowej. Realizują go głównie firmy globalne, czyli ponad narodowe. Ten 3 etap charakteryzuje się:
W wielkich przedsiębiorstwach, korporacjach redukuje się zatrudnienie. Specjalistów z działów departamentów ds. marketingu rozsyła się do wszystkich komórek organizacyjnych łącznie z produkcja i laboratorium. Wychodzi się, bowiem z a założenia, że specjaliści ds. marketingu powinni na każdym odcinku przedsiębiorstwa upowszechniać zasady zarządzania marketingowego przedsiębiorstw oraz specjaliści ci powinni upowszechniać orientację marketingową wśród wszystkich pracowników przedsiębiorstwa. W globalizującym się świcie sukces każdej firmy zależy nie tylko od zarządu kierownictwa, dyrekcji przedsiębiorstw.
(…)
… jest postrzegana jako zbyta agresywna forma promocji. Miejsce reklamy stopniowo wchodzą inne formy promocji i stają się one …….. Przejawia się to w budżecie firm globalnych. Reklama zajmuje coraz mniejszą część budżetu promocji a coraz więcej idzie na finansowanie public-relaction, publicity, sponsoring i promocje sprzedaży. W trzecim etapie rozwoju marketingu charakterystyczne jest to, iż firmy globalne, transnarodowe przygotowują swoje kampanie reklamowe i nadają je jednocześnie w wielu krajach świata. Dzięki temu osiągają wielkie oszczędności w budżecie firmy. Uniwersalizacja procedur i kampanii marketingowych w gospodarce światowej.
Koncepcja 4P:
Została ona zaproponowana przez McCarthy'ego i obejmuje: Produkt, (ang. product) Jest on agregatem pewnych właściwości, spełnia określone funkcje podstawowe…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)