Zarządzanie procesami - pytania i odpowiedzi

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1288
Wyświetleń: 2527
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie procesami  - pytania i odpowiedzi - strona 1 Zarządzanie procesami  - pytania i odpowiedzi - strona 2 Zarządzanie procesami  - pytania i odpowiedzi - strona 3

Fragment notatki:

ZARZĄDZANIE PROCESAMI - PYTANIA ZALICZENIOWE
Wyjaśnij pojęcie procesu.
- Proces to miejscie, gdzie następuje transformacja (przekstałcenie) wejścia w wyjście.
- Proces to specyficzne uporządkowanie działań w czasie i przestrzei, z dobrze określonymi danymi i wynikami oraz jasno zdefiniowanym wejściem i wyjściem.
- Proces jest to zbiór działań wewnatrz firmy, wykonującyh w celu dostarczenia klientowi konkretnej usługi lub produktu.
- Proces to zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które przekształcają wejście w wyjście.
- Proces to (…) ukierunkowany łańcuch (ciąg) zdarzeń postępujących po sobie i stanowiących stadia, fazy, etapy, rozwoju lub przebrażeń.
Scharakteryzuj, wymień elementy struktury procesu. Proces → Podprocesy → Czynności → Zadania (Operacje) (6-8 zadań na 1 czynność)
Proces - uporządkowany w czasie ciąg zmian i stanów zachodzących po sobie.
Naszkicuj i wyjaśnij strukturę złożonego procesu przedsiębiorstwa? Podaj przykład struktury dla dowolnego procesu organizacji, np. logistycznego, produkcyjnego.
Przykład elementów struktury procesu logistycznego:
ELEMENTY STRUKTURY
PRZYKŁAD
Proces
Proces logistyczny
Podproces
Proces zaopatrzenia
Czynność
Proces wyboru dostawców
Zadanie/Operacja
Opracowanie kryteriów wyboru dostawców
Struktura procesu - Drzewo procesu:
PROCES LOGISTYCZNY
Jakie informacje należy podać aby zdefiniować proces? Warunki identyfikacji procesu.
Definiowanie procesu wymaga określenia: slajd 21
- Celu procesu - czyli po co nam ten proces? W jaki sposób będzie mógł on zrealizować cele organizacji.
- Działania procesu - zakresu czynności tworzących strukturę procesów (mapy procesów)
- Granic procesu - działania inicjujących przebieg procesów i działań kończących proces (początek i koniec procesu).
- Wejście (dostawców wewnętrznych i zewnętrznych procesu)
- Wyjście (klientów wewnętrznych i zewnętrznych procesu)
- Zasobów procesu
- Mierników oceny procesu.
Co rozumiemy poprzez: cel procesu, działań procesu, granic procesu, wejście, wyjście, zasoby procesu, mierniki procesu? (po jednym zdaniu)
Cel procesu - podać cel tego procesu.


(…)

… współczesne metody zarządzania procesami? Scharakteryzuj dowolną z nich.
TQM jako filozofia (4 zasady wdrażania TQM) , Benchmarking procesów, Outsourcing, Koncepcja six sigma (ważna w zarządzaniu, opisać.), BPR (ogólna charakterystyka) Zarządzanie przez jakość (ang. Total Quality Management (TQM), inaczej: kompleksowe zarządzanie jakością, totalne zarządzanie jakością) - podejście do zarządzania organizacją, w którym każdy aspekt działalności jest realizowany z uwzględnieniem spojrzenia projakościowego. Uczestniczą w nim wszyscy pracownicy poprzez pracę zespołową, zaangażowanie, samokontrolę i stałe podnoszenie kwalifikacji. Celem jest osiągnięcie długotrwałego sukcesu, którego źródłem są zadowolenie klienta oraz korzyści dla organizacji i jej członków oraz dla społeczeństwa. Idea: Zarządzanie przez jakość opiera…
… sprawia, że praca nie jest destabilizowana przez ciągłe poprawki.
- Przyczyną przeważającej większości problemów jakościowych jest niewłaściwe zarządzanie firmą, organizacja pracy, motywacja. Zaledwie kilka procent błędów powodowanych jest przez pracowników przy linii produkcyjnej.
- Sukces stosowania zarządzania przez jakość jest oddalony w czasie, ponieważ dopiero długotrwałe stosowanie metod powoduje…
… Process Reengineering (BPR) - to koncepcja biznesowa polegająca na wprowadzaniu radykalnych zmian w procesach biznesowych. Celem zmian jest osiągnięcie maksymalnej efektywności organizacji oraz redukcja kosztów. Reengineering nie podaje gotowych recept postępowania. Jest to metoda kosztowna, więc zmian należy dokonywać tylko wtedy, gdy wskazuje na to rachunek ekonomiczny. Definicja: Reengineering…
… i zdefiniowane
- planowanie, kontrola i doskonalenie realizacji każdego procesu biznesowego. - cel zarządzania: realizacja potrzeb klienta
- Sprzyjająca struktura organizacyjna horyzontalna (systemowa): dywizjonalna, macierzowa
Na czym polega zarządzanie tradycyjne w przedsiębiorstwie? - nie jestem pewna odpowiedzi (slajd 4 - zarządzanie tradycyjne)
- Struktura funkcjonalna, nastawiona na kierowanie i kontrolę…
…, ustanawiania wiązki celów i ustawienie inicjatyw strategicznych
- podwyższania sprzężenia zwrotnego strategii i samokształcenia
c. metoda ABC (Activity - Based Costing Method). Koncentracja metody została opracowania w latach 80-tych przez R. Coopera i R. Kaplana. Metoda znana w Polsce jako „procesowy rachunek kosztów (PRK). Służy do określania rzeczywistych kosztów procesów organizacji. Wyjaśnij istotę BSC…
… i ekonomiczna wartość dodana - perspektywa klienta: satysfakcja klienta, utrzymanie klienta, udział w rynku, udział w portfelu
- perspektywa procesów wewnętrznych: jakość, czas, koszty, czas wprowadzenia nowych produktów
- perspektywa rozwoju: zadowolenie pracowników, rotacja personelu, szkolenia i umiejętności, dostępność systemów informatycznych. Co to jest metoda ABC i jaki jest cel jej stosowania? (slajd…
… oddziałów i przedsiębiorstwa
- „kanibalizm”- konkurencja substytucyjna pomiędzy oddziałami.
Czym się charakteryzuje macierzowa struktura organizacyjna. Jakie są jej wady i zalety? Macierzowa - łącząca strukturę funkcjonalną i dywizjonalną.
Zalety:
- integracja wewnątrz organizacji - elastyczność
- większa orientacja na cel główny
Wady:
- problem z uwzględnieniem stanowisk pomiędzy kierownikami liniowymi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz