ZARZĄDZANIE PROCESAMI
1. PROCES TO UPORZĄDKOWANA SEKWENCJA DZIAŁAŃ, W WYNIKU KTÓRYCH KLIENT OTRZYMUJE PRODUKT (WYRÓB LUB USŁUGĘ).
2. PROCES TO PRZEKSZTAŁCENIE WEKTORA WEJŚCIA W WEKTOR WYJŚCIA
Proces jako strumień wartości
1. Produkt jako wartość
2. Strumień wartości to zespół wszystkich konkretnych działań wymaganych po to, aby przygotować i przeprowadzić określony produkt przez trzy krytyczne fazy w zarządzaniu biznesem:
• projektowanie produktu, wybór technologii oraz uruchomienie produkcji
• przepływ informacji - od przyjęcia zamówienia, poprzez plany produkcji, aż do dostawy
• fizyczne wytworzenie produktu
PROJEKTOWANIE LUB REKONSTRUKCJA PROCESU
• Określenie celu procesu, oczekiwanych efektów
• Wyznaczenie czynności, które muszą być wykonane, kolejności i czasie ich realizacji oraz niezbędnych zasobów technicznych i ludzkich koniecznych do ich wypełnienia.
• Decyzje dotyczą szybkości wykonania zadań, powtarzalności operacji i kosztów ich realizacji.
• Podstawowym celem projektowania procesu jest osiągnięcie najwyższej jego efektywności i sprawności.
PROJEKTOWANIE LUB REKONSTRUKCJA PROCESU - PRZYCZYNY
• rozpoczęcie działalności;
• wprowadzenie nowego produktu;
• potrzeba znacznej modyfikacji produktu;
• zmiana priorytetów konkurencyjności;
• zmiana wielkości popytu na produkt;
• niezadowalające wyniki ekonomiczne;
• wprowadzenie zmian u konkurentów;
• zmiana kosztów pozyskiwania wejść lub wyjść.
Podstawowe pojęcia
• Cykl produkcyjny - czas między rozpoczęciem a zakończeniem procesu wytworzenia produktu
• Czas przygotowawczo-zakończeniowy - czas potrzebny do rozpoczęcia i zakończenia jednego lub zespołu zadań produkcyjnych
• Partia produkcyjna - liczba produktów wytwarzanych przy jednorazowym nakładzie czasu przygotowawczo zakończeniowego
• Fundusz czasu pracy - możliwa do wykorzystania liczba godzin pracy maszyn lub pracowników
• Takt pracy - czas pomiędzy spływem dwóch kolejnych produktów
• Czas przezbrojenia - czas potrzebny do przeprowadzenia czynności związanych z przestawieniem stanowiska pracy na inny typ produktu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)