To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PODSTAWY ZARZĄDZANIA ĆWICZENIE NR 1: ZARZĄDZANIE – PODSTAWOWE POJĘCIA Zarządzanie: Zestaw działań, (obejmujący planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, motywowanie, kierowanie) skierowany na zasady organizacji i wykonywany z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny. Funkcje zarządzania - wokół pojawiających się nowych problemów pojawiły się zbiory typowych, częściowo zrutynizowanych czynności i decyzji kierowniczych : - planowanie - organizowanie - motywowanie (przewodzenie) - kontrola Kierowanie: Kierowanie to sztuka realizowania czegoś za pośrednictwem innych ludzi (M. P. Follett). Bardziej szczegółową definicję zarządzania znajdujemy np. W podręczniku Kierowanie (Stoner, Wankel): "proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych jej zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów". Jest to działanie obiektu kierującego (przełożony) na inny obiekt (kierownicy-podwładny) zmierzające do tego, ażeby zachował się (działał lub funkcjonował) w kierunku osiągnięcia celu. Kierownik: Kierownik to osoba odpowiedzialna za podwładnych oraz inne zasoby organizacji. Rodzaje kierowników: Kierowników możemy podzielić według zajmowanego przez nich szczebla w organizacji na: kierowników pierwszej linii, średniego szczebla i najwyższego szczebla. Wszyscy posiadają określone umiejętności kierownicze (wg Roberta L. Katza), których przydatność jest uzależniona od szczebla w organizacji. KIEROWNICY PIERWSZEJ LINII (NIŻSZY DOZÓR) nadzorują jedynie wykonawców, nie są natomiast przełożonymi innych kierowników. KIEROWNICY ŚREDNIEGO SZCZEBLA kierują już pracą innych kierowników, ich główną rolą jest poszukiwanie równowagi pomiędzy wymaganiami przełożonych a możliwościami podwładnych. KIEROWNICY NAJWYŻSZEGO SZCZEBLA odpowiadają wreszcie za całość zarządzania organizacją. Kierowników dzieli się również z uwagi na zakres ich działalności organizacyjnej na: kierowników funkcjonalnych (odpowiadają tylko za jeden rodzaj działalności organizacji) oraz kierowników ogólnych (liniowych), którzy nadzorują złożoną jednostkę (np. Przedsiębiorstwo, filię lub wydział). Oddziaływanie - jest to słowo potoczne. Obiekt kierujący jest w określonych relacjach (stosunkach) z obiektem kierowanym Relacje: - prakseologiczne (rzecz na rzecz) - przestrzenne (siatka) - ze względu na czas (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość) Stosunki mogą być stosunkami: - współdziałania (uporządkowania każdy wie co robi) - należenia - inkluzji (zawieranie się nośników w komórkach organizacyjnych, przypisanie do czegoś)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)