Ewolucja teorii organizacji i zarządzania

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1652
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ewolucja teorii organizacji i zarządzania - strona 1 Ewolucja teorii organizacji i zarządzania - strona 2 Ewolucja teorii organizacji i zarządzania - strona 3

Fragment notatki:

T: Ewolucja teorii organizacji i zarządzania.
„to manage” - pokierować, prowadzić, opanować, dać sobie radę.
Menażer - osoba zajmująca się organizowaniem, kierownik, dyrektor wielkiego przedsiębiorstwa kapitalistycznego.
Teoria i zasady zarządzania ułatwiają człowiekowi podejmowanie decyzji w roli kierownika.
Bez teorii pozostaje jedynie intuicja, która w co raz bardziej złożonych organizacji działań w dynamicznym otoczeniu rynkowym ma ograniczone znaczenie.
Zarządzający ma do dyspozycji wiele sposobów działania, wyniki i satysfakcja ludzi w organizacji.
Brak jednej teorii zarządzania wynika z faktu istnienia 3 głównych nurtów teorii zarządzania.
Szkoły zarządzania
Teoria decyzji
Behawioralna (stosunki międzyludzkie)
Nauka organizacji pracy Klasyczna teoria organizacji
Klasyczna
Szkoła klasyczna:
XVIII i XIX w., masowa produkcja, wynalezienie maszyny parowej, problemy z zarządzaniem.
Robert Owen - zatrudnianie dzieci w wieku 5 lat, a praca trwała 13h. Szkocki posiadacza przędzalni. Uważał, że rola kierownika polega na wdrażaniu reform. Nigdy nie twierdził, że walczy o reformę ze względów humanitarnych. Uważał, że lepsze warunki pracy oznaczają zwiększenie produkcji, a tym samym zysku.
- Stworzył mieszkania zakładowe dla pracowników,
- sklepy blisko tych mieszkań,
- skrócił czas pracy do 10,5h,
- wprowadził zakaz zatrudniania dzieci poniżej 10 lat,
- wdrożył zasadę codziennej jawnej oceny poszczególnych pracowników w celu identyfikacji problemów, a także kreowaniu dumy i chęci współzawodnictwa.
F.W. Tylor - twórca naukowej organizacji pracy, poprawa wydajności pracy.
- analizował i mierzył czas pracy pracowników, na tej podstawie projektował najszybsza i najlepsza metodę wykorzystania czasu pracy,
- zaprojektował system płac, najbardziej wydajny pracownicy zarabiali najwięcej,
- obserwował najlepsze wykonanie czynności, a potem uczył innych pracowników.
H. Fayol - usystematyzował postawę kierowników, dobra praktyka kierownicza układa się we wzorce, które podlegają zidentyfikowaniu i analizie. Zarysował spójną doktrynę zarządzania.
Kierowanie nie jest sprawą talentu.
Czynniki przedsiębiorczości:
Techniczne
Handlowe
Finansowe
Ochronne
Rachunkowe
Kierownicze
Doktryna zarządzania:
Planowanie - określanie kierunku działania, organizacja zrealizowanych celów;
Organizowanie - zmobilizowanie materiałów i ludzkich zasobów organizacyjnych do wprowadzenia w życie;


(…)

… w pracy, reagującego bardziej na naciski grupy roboczej niż na władzę kierownictwa. Kierownicy zmuszeni zostali więc do myślenia kategoriami procesów grupy i satysfakcji grupy, a nie jednostki.
Szkoła teorii decyzji:
Po zakończeniu wojny badania operacyjne wykorzystywane do rozwiązania pierwszych poważnych problemów przemysłowych. Nowych technologii cywilnych i komunikacji.
Każdej decyzji towarzyszy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz