Zarządzanie grupami roboczymi

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie grupami roboczymi - strona 1 Zarządzanie grupami roboczymi - strona 2 Zarządzanie grupami roboczymi - strona 3

Fragment notatki:


Wykład nr 12 - dr Dryl ZARZĄDZANIE GRUPAMI ROBOCZYMI ORAZ KONFLIKTY W ORGANIZACJI GRUPA - przynajmniej 2 osoby, które są połączone wspólnymi więzami, celami…
WSPÓŁPRACA POZIOMA - czyli grupy w postaci działów (występują tutaj konflikty poszczególnych działów, na przykład pomiędzy działem księgowym, a działem marketingu - księgowi nie chcą wydawać pieniędzy na reklamę i promocję, a marketingowy chcą)
RODZAJE GRUP:
1)Grupa funkcjonalna - jest to grupa stworzona przez organizację stworzona do realizacji jej celów, jej funkcją jest właśnie pełna realizacja celów organizacji
2)Grupa zadaniowa - grupa powołana przez organizację w celu wykonania jakiegoś konkretnego działania w danym czasie (działa znacznie krócej niż grupa funkcjonalna)
3)Grupy nieformalne (interesu) - jest to grupa, która kieruje się jedynie własnym celem, nie realizuje natomiast ogólnych celów organizacji (na przykład związki zawodowe)
ZESPÓŁ - grupa pracowników często funkcjonująca bez nadzoru zwierzchnika, charakteryzuje się dość dużą autonomią; zespół jest powoływany do wykonywania zadań, celów danych przez organizację; grupę różni od zespołu to, że jest bardziej samodzielna
RODZAJE ZESPOŁÓW W ORGANIZACJACH:
1)Zespół rozwiązujący problem (na przykład problemem może być spadek zamówień, zespół zbiera się i szuka rozwiązań problemu)
2)Zespół kierowniczy (składają się na niego menedżerowie średniego szczebla, opracowują oni strategię)
3)Zespół roboczy (wykonuje działania; zbiera się specjalistów i ekspertów, którzy potrafią wykonywać określone zadania)
4)Zespół wirtualny (pokrywa się z wykorzystaniem narzędzi IT, polega na tym, że zespoły mogą się łączyć ze sobą na przykład za pomocą wideokonferencji w celu wykonywania jakiś działań)
5)Koła jakości (pochodzą z Japonii; polegają na tym, że ludzie zostają z własnej woli dłużej w pracy i opracowują strategie, plany działania…)
POWODY TWORZENIA ZESPOŁÓW W ORGANIZACJI:
1)Zespoły powiększają odpowiedzialność pracowników
2)Zwiększanie uprawnienia pracowników poprzez dawanie im większej władzy
3)Pozwala to wykorzystywać wiedzę i umiejętności, motywację członków zespołu przez organizację
4)Zespoły pozwalają organizacji pozbyć się zbędnej biurokracji oraz zwiększają elastyczność organizacji
POWODY ŁĄCZENIA LUDZI W GRUPY:
1)Przyciąganie interpersonalne (oparte na uwarunkowaniach, normach…)


(…)

…,
Przyczyny niedopasowania:
Niedoskonałość doboru kadr,
Zmiany ludzi i organizacji,
Człowiek istotą niepowtarzalną,
Osobowość a zachowanie jednostek
Osobowość - względnie trwały zestaw cech psychicznych i behawioralnych, odróżniających od siebie poszczególnych ludzi,
Wielka piątka” cech osobowości - popularny schemat służący do opisu osobowości, oparty na pięciu zasadniczych cechach:
Ugodowość
Sumienność
Negatywna emocjonalność
Ekstrawersja
Otwartość
„Wielka piątka” cech osobowości:
Ugodowość - zdolność danej osoby do współżycia i współpracy z innymi,
Sumienność - liczba celów, na których koncentruje się dana osoba,
Negatywna emocjonalność - zakres, w jakim dana osoba jest zrównoważona, spokojna, elastyczna i pewna,
Ekstrawersja - poziom zadowolenia danej osoby ze stosunków z innymi,
Otwartość…
… się)
4)Zaspokajanie potrzeb (potrzeba afiliacji-przynależności)
5)Korzyści instrumentalne (zarabianie pieniędzy)
ETAPY FORMOWANIA SIĘ GRUPY:
1)Konstytuowanie się grupy (tworzenie, w którym następuje proces poznawczy)
2)Szturmowanie (polega na tworzeniu struktury grupy)
3)Normowanie (polega na akceptacji ról w organizacji, budowaniu poczucia przynależności)
4)Działanie
3 ZASADY NORM:
1)Uogólnianie norm
2…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz