To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ocena pracowników Jest to system służący kompleksowej ocenie wyników pracy uczestników organizacji, pod kątem realizacji jej celów. System ocen pracowników jest formalną metodą okresowej ewaluacji pracy i uczestnictwa pracownika w organizacji. Ocena obejmuje ilościowe i jakościowe aspekty funkcjonowania organizacyjnego poszczególnych osób i odpowiada na pytanie, czy i jakim stopniu dany pracownik pasuje do konkretnego stanowiska pracy.
Z punktu widzenia pracownika jest to ocena jego wyników pracy ,kompetencji i możliwości. Część analiza pracy, ocena pracownika nie może być tylko przeglądem zatrudnienia pod kątem realizowanych obowiązków i ponoszonej odpowiedzialności. Powinna informować o stopniu wykorzystania kwalifikacji i umiejętności pracowniczych niezbędnych do realizacji analizowanych zadań.
Dwie funkcje oceny:
Ewaluacyjna- ocena dotychczasowego i obecnego poziomu i jakości pracy oraz wywiązywania się z powierzonych obowiązków. Wyniki tej oceny mogą być wykorzystane do podziału wynagrodzeń, przeprowadzania zmian w strukturze zatrudnienia ( np. awanse, degradacje, zwolnienia) bądź do oceny w selekcji i systemu rekrutacji organizacji. Ma na celu wychwycić istotne cechy pracowników z punktu widzenia efektywnej realizacji poszczególnych zadań na danym stanowisku, jak również umożliwić wychwycenie słabych pracowników i możliwość zatrudnienia najlepszych.
Rozwojowa- ocena potencjału rozwojowego pracownika, umiejętności oraz chęci współpracy. Pełni ona funkcję motywującą przekazując jej wynik do informacji pracownika w celu ukierunkowania jego przyszłych zachowań dla realizacji celów organizacji. Zapewnia dane umożliwiające planowanie kształcenia i rozwoju pracowników. Etapy oceny pracownika :
Ustalenie standardów wyników - jakie efekty uznawane są za istotne, co charakteryzuje dobre, a co złe wyniki.
Wybór metody oceny- jaką metodę należy zastosować, pod względem pomiaru najbardziej interesujących nas wyników, dokładności, istotności i rzetelności pomiarów, uwzględnienia kosztów przeprowadzonej oceny.
Szkolenia oceniających - wybór oceniających i wyposażenie ich w odpowiednie kwalifikacje.
Przeprowadzenie oceny (zgodnie ze schematem danej metody oceny)
Omówienie wyników- informacja pracowników.
Wyciągnięcie praktycznych konsekwencji - eliminacja słabych stron procesu oceny.
Wyciągnięcie wniosków na przyszłość - udoskonalenie modelu oceny pod względem strategii organizacji.
Problemy i słabości systemów ocen (błędy w ocenianiu):
brak obiektywizmu - dokonywanie oceny wszystkich zjawisk przez pryzmat własnych doświadczeń, przekonań i oczekiwań, sugerowanie się wcześniejszymi ocenami lub postrzeganie ocenianego w związku z tylko jednym faktem,
(…)
… często nie akceptują wyników oceny. Należy pamiętać o regułach oceny aby zwiększyć akceptację wyników.
Bibliografia:
M. Kostera „Zarządzanie personelem”, Polskie wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000 r.
Z. Janowska:” Zarządzanie zasobami ludzkimi”. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2002
Przykład kwestionariusza oceny pracownika (wypełnia pracownik)
Jakie są Pana/i zdaniem, najważniejsze…
… danego pracownika z ustalonymi wcześniej standardami np. pod względem czasu na wykonanie danego zadania/operacji, na podstawie określonego wcześniej pomiaru. Służy temu metoda MTM (Methods-Time Measurement, czyli określenie, wymierzenie czasu na wykonanie elementarnej czynności. Może być wykorzystana przy naliczaniu np. premii czy płacy pracowników akordowych. Jest to metoda jednostronna, w której brana…
… w ustalaniu celów, jak i w ich wypełnianiu
Stosowanie w zarządzaniu zasady Pareto (20% czynności przynosi 80% korzyści)
kontrola wyników przy jednoczesnym małym stopniu ingerencji w sposób wykonywania zadań.
SMART(specific, measurable, agreed, realistic, time relation)
S - szczegółowy (dlaczego?, co?, jak?)
M - wymierny (kiedy?, gdzie?, za ile?, jakie trudności?, jakie ryzyko?)
A - uzgodniony (świadomość…
… lub uczestnikiem był pracownik. Każde zdarzenie opatrzone jest datą, oznaczeniem problemu, którego dotyczy i krótkim opisem. Oceniający naświetla przypadkowe lub kluczowe wydarzenia, które obrazują zachowanie ocenianego jako wyjątkowo dobre lub złe w powiązaniu z konkretnymi wynikami pracy.
Skale behawioralne (Behaviorally Anchored Rating Scales - BARS)- analiza zadań mających szczególne znaczenie na danym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)