Strategia (5 lat) → decyzje strategiczne podejmowane są na najwyższym szczeblu
→ dotyczą całego przedsiębiorstwa
Odpowiedź na 3 kwestie: WIZJA (sens istnienia organizacji); misja;
DOMENA DZIAŁANIA (produkt, odbiorca, konkurenci, rynki)
konkurencja bezpośrednia - każdy z każdym
budowanie niszy rynkowej - koncentrowanie się na jakimś aspekcie oferty (Rzeczpospolita)
unikanie konkurencji (duże nakłady na promowanie wizerunku) zbudowanie wyjątkowego wizerunku, którego nie pokona konkurent np.: Mercedes
kooperacja (porozumienie między przedsiębiorstwami we wspólnym celu) promocja produktów komplementarnych, badania i rozwój
Przedsiębiorstwa coraz częściej unikają konkurencji , bo konkurencja cenowa bywa wyniszczająca
MODEL DZIAŁANIA : jak ma być skonfigurowane przedsiębiorstwo, jego struktura organizacyjna i najważniejsze funkcje (NIKE)
Model społeczny - zarządzanie pracownikami, motywacja, dobór pracowników
Artur Andersen - najbardziej pożądany pracodawca - jedna firma, jedna wizja, jeden głos; podobni pracownicy sprawiają podobne wrażenie, co wpływa na możliwość przewidywalności postępowania klientów i wiedzą, czego można oczekiwać, w konsekwencji wzrasta zaufanie.
MODEL ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
BUDOWA STRATEGII
Analiza otoczenia Strategiczne wybor y Analiza organizacji - środowisko - wizje strategiczne - zasoby i umiejętności
- branża - rynki i produkty - powiązania i łańcuch
- grupa strategiczna - model działania działań tworzących wartość
- makrootoczenie dodaną
FUNKCJONALNE PROGRAMY DZIAŁANIA
marketing
finanse i koszty
zarządzanie ludźmi
produkcja i technologia
struktury i procedury
unikalny system zasobów
unikalny system umiejętności
unikalny system relacji wewnątrz organizacyjnych i z otoczeniem
Efektem powinna być przewaga konkurencyjna.
CZTERY PODSTAWOWE SZKOŁY MYŚLENIA STRATEGICZNEGO: SZKOŁA PLANISTYCZNA, powstała jako pierwsza, firmy powinny budować plany strategiczne i poprzez te plany kształtować przyszłość w racjonalny sposób. Zakłada się racjonalność działania menadżerów i przewidywalność otoczenia; jednakże menadżerowie nie zawsze są obiektywni i nie zawsze działają racjonalnie, a zmienność w otoczeniu powoduje, że trzeba działać elastycznie, a nie ściśle wg planu; pewne metody analityczne są wykorzystywane do dzisiaj np. metoda scenariuszowa: decyzje strategiczne, operacyjne i taktyczne:
decyzje strategiczne- rozlokowanie zasobów, program finansowy i marketing;
(…)
…, każda organizacja dokonuje zakupów, sprzedaży, prowadzi finanse i zarządza ludźmi.
Składniki wejściowe
Operacje
Produkty wyjściowe
Linie lotnicze
samoloty, terminale, pasażerowie
rezerwacje, latanie, obsługa pasażerów
transport ludzi i dóbr, satysfakcja klientów
Zarządzanie operacyjne ma swój początek w narodzinach nauki o zarządzaniu, w latach 70 w USA (Ford, IBM).
Decyzje operacyjne od decyzji…
… odbiorców;
koszty stałe - wysokie koszty stałe powodują nacisk na wykorzystanie ekonomi skali, a więc zaostrzenie walki konkurencyjnej;
zróżnicowanie produktów, nie ma możliwości pokazania zalet swojej marki, lecz tylko konkurencji cenowej;
bariery wyjścia - zniechęcają firmy do opuszczenia sektora finansowego (zwolnienia pracowników, zerwanie umów)
emocjonalne, restrykcja państwa;
Substytuty:
liczba…
… o charakterze doradczym, może mieć uprawnienia decyzyjne, dokonywania analiz. Pomiędzy nimi jest struktura funkcjonalna, podwładny ma kilku przełożonych jednocześnie, każdy ma specjalność w wąskim zakresie, mogą pojawić się konflikty między tymi obowiązkami, dlatego konieczna jest koordynacja.
SPOSÓB KOORDYNACJI DZIAŁAŃ: czy tworzyć procedury typu budżetowanie, czy też mamy tworzyć funkcjonalne procedury…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)