Zarządzanie jakością Koncepcja Zarządzania Jakością (Total Qality Management) stała się odpowiedzią na wyzwania ostatniej dekady. W sytuacji wzmożonej konkurencji rynkowej i unifikacji produktów (każda firma na dobrą sprawę jest w stanie skopiować produkt konkurenta i wypuścić na rynek jego ekwiwalent) potrzebne okazuje się wypracowanie perfekcyjnej jakości produktu / usługi oraz uzyskanie unikalnej pozycji na rynku poprzez zaoferowanie klientom czegoś szczególnego i związanie ich z firmą na stałe. Przyjmuje się, że proces zarządzania jakością składa się z trzech podstawowych elementów: Zarządzanie zasobami materialnymi i finansowymi oraz procesami i procedurami firmy; Zarządzanie zasobami ludzkimi (kierowanie pracą ludzi); Zarządzanie kontaktami z klientami (pozyskiwanie i utrzymywanie klientów poprzez działania marketingowe); W związku z powyższym TOM można określić jako kompleksowe podejście do wszystkich wymienionych elementów, polegające na optymalnym wykorzystaniu zasobów firmy i uzyskiwaniu przez nią wysokiej rentowności poprzez utrzymywanie prawidłowych relacji z klientami, dostarczanie im produktów najwyższej jakości (jakość zewnętrzna) oraz tworzenie prawidłowych, sprzyjających efektywnej pracy relacji między pracownikami (jakość wewnętrzna). Inna definicja TOM - Proces ciągłego polepszania wszystkiego co robimy w organizacji mając na względzie oczekiwania wewnętrznych i zewnętrznych klientów. Definicja jakości zgodna z założeniami TOM to całkowite zaspokojenie uzgodnionych z klientem jego potrzeb przy najniższych możliwych kosztach wykonania usługi / dostarczenia produktu. Jakość należy interpretować w szerokim znaczeniu tego słowa, nie ograniczając ją tylko do produktu, lecz przede wszystkim należy brać pod uwagę cały proces produkcji bądź wykonania usługi jak również termin dostawy, dokumenty i obsługę klienta. Prekursorami TOM byli: o W. Edwards Deming o Joseph M. Juran o Kaoru Ishikawa
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)