Zapotrzebowanie na kadry

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 637
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zapotrzebowanie na kadry - strona 1 Zapotrzebowanie na kadry - strona 2 Zapotrzebowanie na kadry - strona 3

Fragment notatki:

ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY  
Do funkcji zarządzania kadrami należy:
pozyskiwanie pracowników - utrzymanie ich prawidłowej ilości i jakości, którzy są zdolni do wykonywania zdań w firmie przyczynianie się do optymalnego wykorzystania kadr w firmie rozwiązywanie problemów ewentualnych nadwyżek lub niedoborów kadrowych  
aby te funkcje były realizowane stosuje się różne metody planowania kadr.
Analiza miejsc pracy w firmie tzn. racjonalne zarządzanie kadrami wymaga opracowania tzw. wzorców z którymi porównywani będą kandydaci do obsadzenia określonego miejsca. Wzorce te powinny zawierać między innymi wymogi jakościowe które niezbędne są dla prawidłowego modelu pracy. Opracowanie tego wzorca wymaga zbadanie miejsca pracy w skutek czego otrzymujemy opis miejsca pracy i charakterystykę wymagań miejsca pracy. Opis musi zawierać o tym co, i jak jest wykonane. Charakterystyka wymagań powinna określać potrzebne kwalifikacje dla wykonywania obowiązków które są związane z danym miejscem pracy. Badanie miejsc pracy polega przede wszystkim na zbieraniu odpowiednich informacji uzyskiwanych za pomocą obserwacji bezpośredniej, wywiadów wolnych, kwestionariuszowych, ankiet, charakterystyk opisowych itp. Opis miejsca pracy dla pracowników wykonawczych powinien jasno sformułować zadania które należy wykonać na miejscu pracy. W przypadku miejsc pracy dla kadry kierowniczej opis ten powinien w większym stopniu zawierać określenie celów i warunków. Wskazówki dotyczące zbierania informacji do opisu miejsca pracy przy pomocy wywiadu.
1)      Przedstawić się pracownikowi aby wiedział kto i po co zbiera informacje. Zadbać o przekonanie pracownika że działania te nie są dla niego szkodliwe zaś mogą przyczynić się do lepszego wykonywania pracy, sprawiedliwego wynagrodzenia za pracę 2)      Wykazać zainteresowanie pracownikiem i badanym miejscem pracy co powinno rzutować na przychylność pracownika i rzetelność udzielanych informacji
3)      Nie pouczać pracownika, jak należy wykonywać pracę, korekta błędów w pracy powinny być inicjowane przez tych, którzy są za to odpowiedzialni
4)      Starać się rozmawiać z pracownikiem i jego przełożonym w ich języku. Wymaga to odpowiedniego przygotowania zwłaszcza gdy badający zajmuje się miejscami pracy różnych typów. Korzyści takiego przygotowania ukazuje iż nie jest się nowicjuszem w branży
5)      Oddzielić należy charakterystykę obowiązków od charakterystyki pracowników. Pracownik powinien być źródłem informacji o miejscu pracy a nie o tym jakie sam posiada kwalifikacje.
6)      Wykonać kompleksową analizę miejsca pracy zgodnie z celami i programem. Analiza miejsca pracy nie polega na badaniu czynności zaś zagadnienia te są o tyle istotne o ile określą niezbędną wiedzę i umiejętności pracownika.


(…)

… od norm, np. hałas, wysokość, wibracje, czas pracy, specyfika itp.) 10)  Definicje specjalnych terminów (użyte w poprzednich częściach należy objaśnić po to aby były powszechnie zrozumiane)
 
Po co są realizowane te charakterystyki powinny one też zawierać poziomom i rodzaj wykształcenia i ewentualne doświadczenia zawodowe, które uzupełniają informacje o stanowisku. Charakterystyka wymagań miejsca pracy…
…  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rekrutacja
Selekcja
Szkolenie
Wzrost wydajności
Restrukturyzacja
Zwolnienie
 
 
 
 
 
 
 
 
CZYNNIKI PRZY PLANOWANIU ZATRUDNIENIA Zakłócenia w dyspozycyjności pracowników z powodu absencji ruchów w zatrudnieniu w planach tych powinno się również uwzględnić zmiany wydajności w pracy związane z modernizacją z mechanizacja, automatyzacji procesów pracy badaniem otoczenia bliższego  
 
 
ŹRÓDŁA I TECHNIKI…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz