Zapas zabezpieczający - jest to różnica pomiędzy zapasem całkowitym, a zapasem średnim. poziom zapasów równoważny jest z poziomem obsługi klienta im większy zapas tym większy poziom zadowolenia klienta. Jednak powiększenie zapasu zabezpieczającego powoduje wzrost jego utrzymania, ale także obniżenie ryzyka występowania braków (brak w tym wypadku to oznacza brak towaru w magazynie gdy klient chce go kupić) a tym samym spada koszt braków w zapasie. Optymalny poziom obsługi klienta (poziomu zapasu) jest wtedy, gdy zapewnimy minimalny koszt utrzymania zapasy zabezpieczającego i koszt braku zapasu.
Jeżeli chcemy zmniejszyć zapas zabezpieczający tak żeby nie zmniejszyć poziomu obsługi klienta musimy się wspomóc:
Poprawną trafnością prognozy
Skróceniem czasu cyklu uzupełnienia
Zmniejszeniem zmienności cyklu uzupełnienia
ZB=ω*σpt Gdzie
ω -współczynnik bezpieczeństwa
σpt - odchylenie standardowe
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)