Założenia filozofii pozytywistycznej Augusta Comte- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 448
Wyświetleń: 2968
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Założenia filozofii pozytywistycznej Augusta Comte- opracowanie - strona 1 Założenia filozofii pozytywistycznej Augusta Comte- opracowanie - strona 2 Założenia filozofii pozytywistycznej Augusta Comte- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Założenia filozofii pozytywistycznej Augusta Comte'a (+POZYTYWIZM). Czym zajmuje się etyka. Wskaż główne poglądy etyczne filozofów starożytnych.
August Comte (1789 -1857), twórca filozofii pozytywistycznej, studiował na politechnice, nie ukończył szkoły humanistycznej, autor Kurs filozofii pozytywnej
Czym jest filozofia pozytywna?
- ogranicza się do faktów ścisłych i twierdzeń wzglednych (unika twierdzeń absolutnych); - kładzie nacisk na realność, pożyteczność (mają służyć polepszeniu życia), pewność, ścisłość i pozytywność (nie mogą ograniczać się do jałowej negatywnej krytyki) swych badań; - za przedmiot wiedzy uznaje wyłącznie fakty fizyczne (nie można mieć wiedzy o faktach psychicznych bo nie można być na raz podmiotem i przedmiotem poznania ) - nastawienie obiektywne i antypsychologiczne
- badania oparte na metodach nauk przyrodniczych
Założenia filozofii pozytywistycznej Comte'a:
jedyną rzeczą dostępną dla umysłu są fakty a zadaniem nauki jest ustalenie związków między faktami czyli praw, na podstawie znajomości praw rządzących nauka może przewidywać dalsze fakty - to wykonalne zadanie powinno zająć miejsce niewykonlych takich jak szukanie przyczyn;
Comte stworzył nową klasyfikację nauk, rozróżniając:
nauki abstrakcyjne (zajmujące się prawami łączącymi fakty przyrody), czyli matematykę, astronomię, fizykę, chemię, biologię i socjologię (socjologia do tej pory nie istniała została stworzona przez Comte'a) nauki konkretne (opisujące fakty, np. mineralogia) w swoim systemie nie uwzglenił filozfii bo wszytkie zjawiska podlegające badaniu są rozdzielone między inne nauki dla filozofi nic nie zostaje; poza zjawiskami nie ma innej rzeczywistości i metefizyka nie ma się czym zajmować, nie ma sensu szukać przyczyn i celów zjawisk a tym bardziej pierwszej przyczyny i ostatecznego celu
istnieją naturalne ograniczenia metody empirycznej - mnogość faktów; musza on być logicznie porządkowane przez rozum spełniający role urządzenia
poznanie jest względne co wynika ze społecznego uwarunkowania nauki
ludzkość przeszła trzy etapy rozwoju umysłowego: 1. teologiczny (ludzkośc tłumaczyła świat odwołując sie do duchów, radziły uczucia) 2. metafizyczny (pojęcia abstrakcyjne i intelekt) 3. pozytywistyczny (najwyższa i ostatecza, wolna od mitologii i metafizyki, stwierdza tylko fakty)
Niekonsekwencja Comte'a: nacisk na antropocentryzm prowadzi do zupełnie nie pozytywistycznego wizerunku człowieka, jest to wizja utopijna, Comte tworzy religię człowieka
AUGUST COMTE I POZYTYWIZM
Pozytywizm powstał we Francji, początek dał mu Comte. Jego dążeniem było trzymanie się faktów, a unikanie metafizyki.

(…)

… prepozytywizmu (XVII i XVIII w. — J.L. d'Alembert, P.S. Laplace, D. Hume); tzw. pierwszy pozytywizm (2 poł. XIX w. — A. Comte, J.S. Mill, H. Spencer); tzw. drugi pozytywizm (koniec XIX i pocz. XX w. empiriokrytycyzm); okres rozwoju logicznego empiryzmu XX w.). W 2 poł. XIX w. pozytywizm, połączony z ewolucjonizmem i scjentyzmem, stał się poglądem panującym wśród przedstawicieli nauk szczegółowych i wywarł…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz