Zakres podmiotowy postępowania jurysdykcyjnego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zakres podmiotowy postępowania jurysdykcyjnego - strona 1 Zakres podmiotowy postępowania jurysdykcyjnego - strona 2 Zakres podmiotowy postępowania jurysdykcyjnego - strona 3

Fragment notatki:

Zakres podmiotowy postępowania jurysdykcyjnego Jednym z podmiotów postępowania administracyjnego są organy. Ich zakres podmiotowy jest bardzo szeroki bo tzw. Właściwość ogólną czyli właściwość do tego żeby być podmiotem który prowadzi postępowanie administracyjne ma zgodnie z art.1pkt1i2KPA cały szereg podmiotów bo są to zarówno organy administracji publicznej w znaczeniu ustrojowym a więc ministrowie (art.5§2pkt4KPA), centralne organy administracji rządowej, wojewodowie, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej zespolonej i niezespolonej, organy jednostek samorządu terytorialnego, organy centralne itp. Poza tym inne organy państwowe i inne podmioty gdy są powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do wydawania decyzji administracyjnych. Mogą to być organy administracji tzw. w znaczeniu funkcjonalnym, inne organy państwowe (np. prezes sądu wojewódzkiego), organizacje społeczne a także inne podmioty (np. osoby fizyczne jeżeli powierzy się im wydawanie decyzji administracyjnych). Właściwość do tego by być podmiotem postępowania administracyjnego czyli tzw. Właściwość ogólna o której mówi art.1pkt1i2KPA wynika w istocie z przepisów szczególnych które tworzą pewne organy administracji lub podmiotom niebędącym organami administracji powierzają pełnienie funkcji z tego zakresu. Brak właściwości ogólnej wywołuje istotne konsekwencje to nie jest ten brak właściwości który powoduje nieważność. Brak właściwości ogólnej a więc to, że ktoś w ogóle nie jest organem administracji i nie jest osobą fizyczną która uzyskała takie upoważnienie powoduje, że nie mamy do czynienia z aktem - że mamy do czynienia z czynnością pozorną, że mamy do czynienia z tzw. aktami Kapitana z Köpenick (to są sytuacje np. gdyby sprzątaczka w urzędzie wydała komuś decyzję o zmianie nazwiska - to nie jest podmiot który w ogóle dysponuje właściwością ogólną. Natomiast jeżeli wojewoda orzekłby w zakresie nienależącym do jego właściwości to już jest inna kwestia bo on właściwość ogólną ma bo jest wymieniony w kategorii podmiotów które się kwalifikują do organów administracji publicznej dlatego odróżnienie tej właściwości ma istotne konsekwencje. Oprócz wyznaczenia konkretnego organu właściwego w sprawie trzeba wskazać na właściwość szczególną. Właściwość szczególna to są te przepisy które nam z tej całej gamy organów mających właściwość ogólną wyznaczają podmiot właściwy do rozstrzygnięcia określonej sprawy. Wyróżniamy: właściwość rzeczową - to jest właściwość do prowadzenia spraw określonego rodzaju. Właściwość rzeczowa wyznacza cały szereg organów który jest właściwy do spraw określonego rodzaju (np. do spraw budowlanych, wodnych, cudzoziemców itd.). Zgodnie z art.20KPA właściwość rzeczową ustala się według

(…)

… ze stron, jeśli żadna ze stron nie ma w kraju miejsca zamieszkania, siedziby lub pobytu według miejsca ostatniego ich zamieszkania lub pobytu (może się więc zdarzyć, że jeśli jest kilka stron, kilka organów jest właściwych i albo się zgodzą albo mamy spór o właściwość). Zawsze jest nakaz proceduralnego rozstrzygnięcia, nie może być sprawy, że nie ma nikogo właściwego stąd przy właściwości rzeczowej mamy…
… administracji jednoosobowy bo żeby był zarząd musi być wyraźny przepis a więc jeżeli mamy wybór między zarządem województwa i marszałkiem województwa a nie ma przepisu szczególnego to domniemanie jest na rzecz marszałka województwa. W ten sposób te przepisy szczególne wyznaczają nam organ I instancji np. organ gminy. Organ II instancji wyznacza KPA a mianowicie art.17 który wskazuje organu wyższego stopnia…
… podmiotowy); organem administracji publicznej może być tez podmiot, który nie jest na tle ustrojowym traktowany ani jako podmiot w znaczeniu ustrojowym ani funkcjonalnym (art. 1 pkt 2 - gdy jest powołany z mocy prawa lub na podstawie porozumień do wydawania decyzji; np. organizacja społeczna, osoba prawna, osoba fizyczna; przykłady powierzenia: ustawa o systemie oświaty - szkoły publiczne i o uprawnieniach…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz