To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pięć podstawowych wzorców człowieka kulturalnego w Polsce (OBOP, 2000)
człowiek kulturalny jako konsument kultury zarówno wyższej, jak i popularnej (33%)
bywa w kinie i teatrze, na wystawach, w muzeach, na odczytach, bywa na koncertach muzyki rozrywkowej i na meczach, bywa też w restauracjach
ogląda telewizję, słucha radia, czyta książki
interesuje się sztuką
jest osobą o dobrym guście, elegancko ubraną
posiada ładnie urządzone mieszkanie lub dom
jest otwarty na świat (zna język obcy)
jest nowoczesny (posiada telefon komórkowy)
człowiek kulturalny to człowiek etyczny (29%)
w każdej sytuacji wie jak się zachować
szanuje każdego człowieka
jest delikatny i taktowny, nikomu nie robi przykrości
w miarę możliwości pomaga każdemu
przestrzega obowiązujących przepisów, norm i zasad moralnych
rzetelnie wykonuje swoje obowiązki
nigdy nie kłamie ani nie używa wulgarnych słów
dba o swój wygląd
postępujący etycznie konsument kultury wyższego rzędu (24%)
cechy człowieka etycznego plus cechy konsumenta kultury wyższej
człowiek bogaty, pewny siebie (12%)
jest bogaty, posiada dobry samochód i telefon komórkowy
pali papierosy
pewny siebie, zawsze uważa, że ma rację
dobrze sytuowany odbiorca kultury masowej (1%)
osoba bogata, która ma dobry gust i jest modnie ubrana
ma ładnie urządzone mieszkanie lub dom
ma dobry samochód i telefon komórkowy
korzysta z kultury popularnej
pali papierosy
Wnioski (Barbara Fatyga)
człowiek wykształcony - posiadający wiedzę, kompetencje czy po prostu uprzejmy…
normy społeczne są przedstawiane głównie jako normy grzecznościowe, nakazujące traktowanie ludzi z szacunkiem, budowanie dobrych, życzliwych i przez to eleganckich relacji z innymi ludźmi
kultura rozumiana jest przede wszystkim jako dziedziny sztuki (teatr, film, muzyka) , ewentualnie tradycja i święta…
tęsknota za kulturą rozumianą jako ład życia społecznego - kulturą zobiektywizowaną w praktykach kulturowych
Tęsknota człowieka za światem przewidywalnym, uporządkowanym czytelnym jest na tyle silna, że generuje potrzebę przebywania i działania wśród ludzi kulturalnych.
(…)
… czytelnym jest na tyle silna, że generuje potrzebę przebywania i działania wśród ludzi kulturalnych.
(Jerzy Semków)
Dalsze wnioski (Mirosław Duchowski, Elżbieta Anna Sekuła)
przesunięcie akcentu z „kultury” na „rozrywkę” (traktowaną jako element szerzej rozumianej kultury)
aktywność kulturalna - spędzanie czasu wolnego w galeriach handlowych
czas wolny - relaks, odpoczynek, rozrywka, odmóżdżenie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)