To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Temat: Zadania rozwojowe na każdym etapie rozwojowym.
1) Charakter kompetencji przyswajanych w danym okresie rozwoju nazywamy zadaniem rozwojowym.
2) Pomyślnie zrealizowane zadanie rozwojowe przyczynia się do odczuwania przez jednostkę zadowolenia i jest podstawą prawidłowej realizacji kolejnych zadań na wyższych etapach rozwoju. Niepowodzenie prowadzi do poczucia nieszczęścia , dezaprobaty społecznej i trudności w realizowaniu kolejnych zadań . Niezbędnym warunkiem realizacji zadań rozwojowych jest wewnętrzna dyspozycja jednostki czyli jej gotowość wynikająca ze stanu rozwoju .Istnieją czynniki , które ułatwiają i utrudniają wykonanie zadań rozwojowych .
a) Czynniki ułatwiające zadania rozwojowe:
- przyśpieszony rozwój fizyczny
-siła i energia powyżej przeciętnej dla wieku
- czynniki środowiska stwarzające możliwość uczenia się
- kierowanie, uczenie się przez rodziców i nauczycieli - silna motywacja by się uczyć
- twórczość której towarzyszy pragnienie aby się zmienić b) czynniki utrudniające :
- opóźnienie rozwoju fizycznego i umysłowego
- defekt fizyczny
- brak możliwości uczenia się
- brak zew. sensownego kierowania uczeniem się
- brak motywacji do uczenia się
3) zadania jakie musi wykonać dziecko do 1 roku życia:
a) opanować umiejętność chodzenia
b) opanować umiejętność przyjmowania pokarmów stałych
c) umiejętność mówienia d) uczenie się kontrolowania własnego ciała , jest w stanie zapanować nad ciałem 4) zadania rozwojowe między 2 a3 rokiem
a) dziecko osiąga stabilizacje fizjologiczną,
b) tworzenie się prostych pojęć dotyczących rzeczywistość społeczną i fizyczną
c) uczenie się emocjonalnego odnoszenia do rodziców , rodzeństwa, i innych ludzi ( dziecko boi się okazywać swoja miłość
5) w okresie przedszkolnym dziecko:
- opanowuję sprawności fizyczne, konieczne do podejmowania gier i zabaw - pionową postawę ( stabilność fizyczną )
- budowanie całościowej postawy wobec siebie , uczenie się obcowania z rówieśnikami 6) w młodszym wieku szkolnym:
- uczenie się odpowiedniej roli płciowej
- rozwijanie podstawowych sprawności ( czytania, liczenia , pisania )
- rozwijanie pojęć niezbędnych w życiu codziennym
- rozwijanie sumienia, moralności, w skali wartości
- osiąganie osobistej niezależności - rozwijanie postaw wobec grup i instytucji 7) Pojęcie progów edukacyjnych :
próg między domem a przedszkolem między przedszkolem a zerówką , domem a zerówką,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)