Zachowania wyborcze Według modelu socjalno-strukturalnego głównym motywem głosowania jest poczucie przynaleŜności do pewnej wspólnoty społecznej – etnicznej, religijnej, zawodowej, klasy społecznej. W ujęciu socjologicznym zachowania wyborcze mają charakter kolektywny. To jak głosuje jednostka zaleŜy od przynaleŜności do określonej grupy. Wzorcowe dla tego ujęcia są badania socjologów z Columbia University pod kierunkiem Paula Lazersfelda. Wykonano je w okręgu Erie podczas wyborów prezydenckich w 1940 r. i w mieście Elmira (stan Nowy Jork) podczas wyborów prezydenckich w 1948 r. Lazersfeld z zespołem doszli do wniosku, Ŝe głosowanie na określonego kandydata jest efektem procesu grupowego, na który składają się: zgodność preferencji w rodzinach, podobieństwo decyzji wyborczych u znajomych, silny wpływ osób kształtujących opinię publiczną oraz oddziaływanie mediów masowych. Akt wyborczy jest uwarunkowany umiejscowieniem wyborcy w strukturze społecznej. Wyborcy są traktowani jako wspólnota posiadająca zbieŜne poglądy, oparte na stratyfikacji społecznej i akceptacji tych samych wartości. Wynika to z tego, Ŝe stratyfikacja społeczna decyduje o kształcie grupowych interesów, a one decydują o tym który kandydat lub która partia są spostrzegani jako lepiej lub gorzej je reprezentujący. Zasadnicza konkluzja takiego podejścia mówi, Ŝe o wyborze kandydata lub partii przesądza dostosowanie programu politycznego do potrzeb i interesów grupy społecznej , z której pochodzi wyborca. Badacze zorientowani socjologicznie przyjmują, Ŝe głównymi wyznacznikami decyzji wyborczych są zmienne demograficzne i geograficzne. Podejście socjologiczne MoŜna powiedzieć, Ŝe z punktu widzenia podejścia socjologicznego zadaniem wyborcy jest trafne rozpoznanie własnego statusu społecznego i grupowych interesów, a o tym jak funkcjonuje w polityce decyduje to, w jakim czasie i miejscu się urodził (Cwalina i Falkowski, 2005). Nie ma zgodności co do tego, które zmienne socjologiczne są najwaŜniejsze. Podkreśla się znaczenie m.in. przynaleŜności klasowej (Lipset, 1995), płci (Siemieńska, 1996), wieku (Powell, Thorson, 1990), grupy etnicznej (Kurcz, 1995; Tarn, 1995), zawodu (Sobel, 1993), wyznania religijnego (Wilcox, 1988). KRYTYKA: - Podejście podkreślające znaczenie zmiennych społeczno-demograficznych koncentruje
(…)
….)
- gdy dokładna analiza programów kandydatów jest zbyt skomplikowana albo
czasochłonna, najlepiej skoncentrować na tym, gdzie są największe róŜnice pomiędzy
nimi
Emocje. Teoria ekonomiczna pomija rolę emocji i ich wpływ na decyzje i zachowanie
człowieka. Istnieją badania nad decyzjami wyborczymi, z których wynika, Ŝe stosunek
emocjonalny do kandydatów w wyborach prezydenckich wyjaśniał 85% wariancji
intencji…
… społecznego,
częściowo z konfliktów ideologicznych na linii lewica-prawica.
,,Własność problemów" moŜe odgrywać duŜą rolę w prowadzeniu skutecznych kampanii
wyborczych, wtedy kiedy przedstawicielom jakieś partii uda się sprowadzić głosowanie
do takich problemów, w zakresie których jego partia spostrzegana jest jako bardziej
kompetentna niŜ partie konkurencyjne.
GŁOSOWANIE RETROSPEKTYWNE. Uzupełnienie modelu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)