To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zachowania podmiotów rynkowych dr Beata Kolny Wykład 5
Zachowania przedsiębiorstw
Zachowania przedsiębiorstw to wszelkie działania prowadzące firmę do osiągnięcia założonych celów
Zachowania przedsiębiorstw na rynku to reakcje na działania podejmowane przez inne podmioty rynku, z którymi przedsiębiorstwa pozostają w stosunkach wymiany, a także reakcje uprzedzające lub wywołujące te działania. Zachowania pierwszego rodzaju, to adaptacyjne zachowania rynkowe, drugie określić można jako aktywne, przedsiębiorcze zachowania rynkowe przedsiębiorstw.
Zachowania przedsiębiorstw mogą dotyczyć adaptacji (zachowania przystosowujące przedsiębiorstwo do otoczenia), osiągania celów, integracji oraz realizacji wspólnych wartości. Zachowania przedsiębiorstw najprościej można rozpatrywać w układzie: dostawca (przedsiębiorstwo) - odbiorca (inny podmiot rynkowy) z uwzględnieniem sytuacji wewnętrznej przedsiębiorstwa i stanu jego otoczenia. Zachowania wewnątrz przedsiębiorstw dotyczą:
kapitału (tworzenie, zasoby, gospodarowanie), kadr (dobór, wykorzystanie), bazy materialnej (majątek trwały, środki produkcji, materiały itp.),
sprzedaży (działania związane ze zbytem produkcji lub przedmiotem handlu bądź usługi).
Zachowania przedsiębiorstw
Przedsiębiorstwa zachowują się w taki, a nie inny sposób ponieważ:
takie są, czyli taki przejawiają charakter;
w takim otoczeniu przyszło im funkcjonować;
oddziałują na nie określone bodźce;
tak są postrzegane, podejmując określone decyzje.
Sposoby postępowania przedsiębiorstw na rynku przy określonych celach i zasobach są funkcją warunków rynkowych znajdujących wyraz w strukturze podmiotowo - przedmiotowej rynku. W zależności od warunków rynkowych przedsiębiorstwa przyjmują w swoich działaniach różne założenia wyjściowe wybierając tym samym określoną orientację funkcjonowania (orientacja produkcyjna, dystrybucja). Zachowania przedsiębiorstw mogą być ukierunkowane na
produkcję, czyli dostarczanie na rynek konkretnych wyrobów lub usług (zachowania produkcyjne - zachowania podstawowe),
administrację, czyli tworzenie formalnego porządku w zakresie struktur i procedur (zachowania regulacyjne - zachowania zarządcze),
Zachowania przedsiębiorstw mogą być ukierunkowane na cd.
przedsiębiorczość, czyli kreowanie zmian i wprowadzanie innowacji (zachowania przedsiębiorcze),
integrację, czyli zabieganie o współdziałanie osób tworzących przedsiębiorstwo - uczestników przedsiębiorstwa (zachowania integracyjne).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)