Fragment notatki:
Zachowania Organizacyjne
Wyk a
Å d I. 28.IIZachowania organizacyjne to:
â¢
szereg dzia a
Å
Å i postaw ludzkich w organizacjach, lub
â¢
proces uczenia si
Ä cz o
Å wieka, grupy i ca e
Å j organizacji w r
Å odowisku pracy (wg Sikorskiego)
â¢
badanie czynników, które wp y
Å waj
Ä
na zachowania/sposoby dzia a
Å nia jednostek i grup w
organizacjach, oraz sposoby w jaki organizacje funkcjonuj
Ä
w danym r
Å odowiskuCo wp yÅ wa na zachowanie cz oÅ wieka w organizacji?
â¢
p e
Å ,
Ä wiek-dojrza o
Å
,
ÅÄ do w
Å iadczenie zawodowe
â¢
osobowo
,
ÅÄ sprawno
ÅÄ umys o
Å wa, postawy, warto ci
Š, sposób radzenia sobie w trudnych sytuacjach
â¢
charakter pracy: poni e
ż j/powy e
ż j kompetencji, za du o
ż /za ma o
Å pracy, niejasno
ÅÄ co do zakresu
kompetencji, zakres kontroli
â¢
osoby z którymi pracuje: wspó p
Å racownicy, prze o
Å e
ż ni, podw a
Å dni
â¢
miejsce pracy: ergonomia stanowiska pracy, dost p
Ä ne narz d
Ä zia
â¢
osoby i instytucje z zewn t
Ä
rz: klienci, kontrahenci, ZUS, urz d
Ä
skarbowy, urz d
Ä
miasta, s d
Ä
,
inspekcje, itp.
â¢
kultura organizacyjna
â¢
czynniki zewn t
Ä rzne wobec organizacjiPoziomy bada Å zachowa Å organizacyjnych:
â¢
jednostka
â¢
grupa
â¢
organizacjaCele zastosowania wiedzy z zakresu zachowa Å organizacyjnych:
â¢
wyja n
Å ianie â na przyk a
Å d, co powoduje obni e
ż nie motywacji pracowników,
â¢
przewidywanie
â¢
sprawowanie kontroli â przeciwdzia a
Šnie niepoż d
Ä
anym zachowaniom.
Po to aby:
â¢
Podnie
ÅÄ produktywno
ÅÄ pracowników.
â¢
Obni y
ż
Ä absencj
Ä w pracy i zminimalizowa
Ä rotacj .
Ä
â¢
Zwi k
Ä szy
Ä satysfakcj
Ä z wykonywanej pracy oraz zaanga o
ż wanie pracowników (wg Robbinsa).
Zachowania organizacyjne â organizational behaviour â jako przedmiot studiów z zakresu zarz d
Ä
zania.Interdyscyplinarny charakter nauki.
Psychologia:
â¢
uczenie siÄ
â¢
motywacja
â¢
osobowoÅÄ
â¢
zadowolenie z pracy
â¢
pomiar postaw
â¢
ocena efektywno c
Å i
â¢
podejmowanie decyzji
â¢
stres
Psychologia spo e
Å czna:
â¢
zmiana postaw, zachowaÅ
â¢
komunikacjaâ¢
grupowe podejmowanie decyzji
â¢
procesy grupowe
Socjologia:
â¢
dynamika grup
â¢
zachowania mi d
Ä zygrupowe
â¢
kultura organizacyjna
Antropologia:
â¢
kultura organizacyjna
â¢
analizy mi d
Ä zykulturoweRingi â japo sÅ ki system podejmowania decyzji â rozpowszechnienie danej propozycji i przeprowadzenie
(…)
… dla wszystkich
Wpływ wartości na zachowania w organizacji:
•
Zbyt duża rozbieżność indywidualnego systemu wartości z ogólnie wyznawanym systemem wartości
organizacji sprzyja stresowi, niezadowoleniu, a nawet wypaleniu zawodowemu.
Osobowość:
Model Wielkiej Piątki
•
•
•
•
•
Neurotyczność
Ekstrawersja
Otwartość na doświadczenia
Ugodowość
Sumienność
Neurotyczność – Stabilność emocjonalna:
•
Wady stabilności emocjonalnej…
…)
zaburzenia układu oddechowego: astma oskrzelowa, alergia, hiperwentylacja
zaburzenia układu mięśniowo – kostnego
zaburzenia układu odpornościowego
choroby skóry
objawy psychiczne reakcji stresowej: depresja, wypalenie zawodowe, alkoholizm
Czy można umrzeć ze stresu?
•
Stres jest czynnikiem wyzwalającym, osłabiającym jakiś układ, który przyczynia się do np. zawału,
udaru, co w efekcie może prowadzić do śmierci.
Wypalenie zawodowe jako efekt długotrwałego stresu.
Wypalenie zawodowe (wg Maslach i Jackson) – psychologiczny zespół:
•
•
•
wyczerpania emocjonalnego (spadek energii, spadek motywacji, poczucie ciągłego zmęczenia mimo
odpoczynku)
depersonalizacji/cynizmu oraz
obniżonego poczucia dokonań osobistych/osobistej skuteczności
Na wypalenie zawodowe najbardziej narażone są osoby, których praca wymaga kontaktu interpersonalnego
z innymi. (najczęściej zawody pomocowe)
Czynniki mające wpływ na pojawienie się wypalenia zawodowego:
•
•
•
•
•
•
obciążenie pracą (nadmiar obowiązków, za trudne zadania)
brak kontroli
poczucie sprawiedliwości (porównywanie się z innymi, np. ile inni zarabiają pracując tyle co ja)
wartości osobiste a organizacyjne
nagrody (niwelują stres)
społeczność pracownicza (poczucie wsparcia, zrozumienia, świadomość że innym też jest ciężko)
Objawy wypalenia zawodowego:
•
•
•
•
behawioralne – dotyczą zachowania
emocjonalne – dotyczą emocji
poznawcze – związane z postrzeganiem rzeczywistości, pamięcią, koncentracją, problemami w
myśleniu
somatyczne – związane ze zdrowiem
Stres jako bodziec:
Każda zmiana – nawet taka, jaka jest postrzegana w kategoriach pozytywnych (urlop, wakacje) mo…
… wyczerpania.
Stres ostry a stres przewlekły.
Ostry (ale nie ekstremalnie) stres, względnie krótkotrwały, pojawiający się od czasu do czasu wyjdzie nam
na zdrowie. Organizm podczas takiego stresu się hartuje.
Negatywne skutki stresu przewlekłego:
•
•
•
•
•
•
•
•
zaburzenia układu krążenia: nadciśnienie, migreny
zaburzenia układu trawiennego: wrzody trawienne
zaburzenia układu hormonalnego (cukrzyca…
….
Po 30 minutach – talerz z 4 ciastkami.
Częściej po 4 ciastko sięgali szefowie, mieli mniej zahamowań przy jedzeniu.
Skupianie uwagi ludzi władzy na sobie.
Proksemika.
•
•
•
•
Strefa intymna (15-45 cm)
Strefa osobista (45 cm – 1,22 m)
Strefa społeczna (1,22 – 3,6 m)
Strefa publiczna (pow. 3,6 m)
Uniwersalne przeszkody w komunikacji interpersonalnej.
•
•
•
•
•
Brak umiejętności i/lub chęci spojrzenia…
…; 35,2% K)
niskie wymagania – duży zakres wpływu
(DEPRESJA: 9,7% M; 8,6% K)
Stres jako relacja między bodźcem a reakcją.
•
Stres – zespół reakcji organizmu na zdarzenia bodźcowe, które zakłócają stan jego równowagi i
wystawiają na próbę lub przekraczają jego zdolność radzenia sobie.
Teoria zachowania zasobów Hobfolla:
•
•
•
•
przedmioty (laptop, komórka, samochód, mieszkanie)
warunki (mieszkalne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)