Zachowania organizacyjne, Wykład 5, (sem II)

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1309
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zachowania organizacyjne, Wykład 5, (sem II) - strona 1 Zachowania organizacyjne, Wykład 5, (sem II) - strona 2

Fragment notatki:

Skrzypek, Zachowania organizacyjne, Wyklad 5, (sem II)
Problemy międzygrupowe w org.(co dzieje się w obrębie rywalizującej grupy): -większa spójnośc i lojalność członków, zmniejszenie różnic indywidualnych -klimat zmienia się z nieformalnego na formalny zorientowany na działania, zmienia się nacisk z potrzeb psychologicznych na wykonanie zadania -kierowanie z demokratycznego na autokratyczne, a grupa bardziej je toleruje -grupa bardziej ustrukturalizowana i zorganizowana -grupa wymaga większej lojalności i podporządkowania swoich członków aby stanowić „wspólny front”. Co dzieje się pomiedzy rywalizującymi grupami: -każda z grup postrzega ta druga jako wroga niż jako obiekt neutralny -każda doswiadcza zniekształcenia percepcji -wrogość wobec innych grup wzmaga się, gdy zmniejszaja się interakcje i komunikowanie się, sprzyja to utrzymaniu negatywnego stereotypu -tendencja do słuchania by utrzymac stereotyp. Jakie są konsekwencje gdy jedna grupa zwycięża inną: Igrupa zwycięska: zwycięsca zachowuje swą spójność i może stać się jeszcze bardziej spójnym -zwycięsca osłabia „ducha walki”, staje się rozleniwiony i zaspokojony -zwycięsca zmierza do polepszenia kooperacji i zaspokojenia potrzeb psychologicznych -czuje, że zwycięstwo potwierdziło jego pozytywny stereotyp i negatywny stereotyp „wroga”, mała potrzeba zmiany tej percepcji czy też poprawy stosunków. IIgrupa przegrana: -zaprzeczenie realności przegranej, psychologiczna ucieczka(sędziowie byli stronniczy, zasady gry zostały niejasno sformułowane, zabrakło nam szczęścia) -jeśli przegrana jest zaakceptowana, grupa ma tendencję do ujawiniania nierozwiązanych konfliktów by usprawiedliwić przegraną -jest bardziej napięt, gotowa do ciężkiej pracy i skłonna znaleźć kogoś lub coś do oskarżenia -mała kooperacja, małe zainteresowanie potrzebami psychologicznymi, wystepuje produkcja, ciężka praca -zachowanie własnego, pozytywnego stereotypu, formuje zmianę percepcji, może się stac bardziej spójna. Zespoły w org. -osiągają zazwyczaj lepsze wyniki niż jednostki w zadaniach wymagających wielorakich umiejętności, trafności ocen i doświadczenia -lepiej wykorzystują zdolnośc pracowników -są bardziej elastyczne niż trwałe komórki org. -służą pobudzeniu motywacji pracowników. Praca w zespole -dostarcza więcej wiedzy i info -zapewnia różnorodne sposoby podejścia do problemu -zapewnia większą akceptację wypracowanych rozwiązań -zapewnia lepsze zrozumienie podjętych decyzji. Zespół a grupa: 1.cel: grupa- wymiana informacji, zespół- zbiorowa wydajność, 2.efekt synergiczny: G-neutralny, czasem ujemny, Z-dodatni, 3.odpowiedzialność: G-indywidualna, Z-indywidualna i wspólna, 4.umiejętności: G-przypadkowe i zróżnicowane, Z-komplementarne. Etapy rozwoju zespołu: 1.formowanie(powolna ewolucja i przejście do nastepnej fazy) 2.ścieranie się(wybuch aktywności i przejście do nastepnej fazy) 3.normowanie(powolna ewolucja i przejście do nastepnej fazy) 4.działanie.

(…)

… i przejście do nastepnej fazy) 3.normowanie(powolna ewolucja i przejście do nastepnej fazy) 4.działanie. Rola to społecznie określony wzorzec zachowania. Partytura roli to zestaw charakterystycznych zachowań możliwych do wyliczenia przez każdego z członków zespołu. Rodzaje zespołów: -zespoły problemowe(zadaniowe) -interfunkcjonalne(powoływane są aby członkowie org. przekazywali info) -samokierujące…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz