Zaburzenia opozycyjno - buntownicze Kryteria diagnostyczne zaburzeń opozycyjno - buntowniczych: 1. Zbiór negatywnych, wrogich i buntowniczych zachowań trwających przez co najmniej pól roku i zawierających w sobie cztery lub więcej z wymienionych poniżej objawów: - często traci nad sobą panowanie, - często kłóci się z dorosłymi, - świadomie odmawia wykonania poleceń, - świadomie irytuje inne osoby, - często obwinia innych za własne pomyłki lub złe zachowanie, - łatwo go zdenerwować, - często wpada w gniew, - często bywa złośliwy. 2. Zaburzenie powoduje poważne upośledzenie społeczne, edukacyjne i zdrowotne. 3. Zachowania nie są objawami zaburzeń psychicznych. 4. Kryteria te nie wystarczają do zdiagnozowania zaburzeń zachowania, jak również antyspołecznych zaburzeń osobowości, jeśli badana osoba ma ukończone 18 lat. Zaburzenia opozycyjno - buntownicze - wskazówki dla pedagoga: - wykorzystuj dokładnie zaplanowane zadania o jasnym celu i wyniku, aby uniknąć zachowań nie związanych z ćwiczeniem oraz przeszkadzania innym uczniom, - staraj się stworzyć pozytywną atmosferę, - zastanów się nad właściwym ustawieniem ławek i krzeseł, umożliwiającym co widzenie uczniów i utrzymywanie z nimi kontaktu wzrokowego, a także dającym ci do nich łatwy dostęp, - na początku semestru ustal przejrzysty regulamin obowiązujący w klasie, prawa i obowiązki wszystkich uczniów, - ustal jasne granice dopuszczalnego zachowania, - wydawaj dokładne i konkretne polecenia, - korzystaj ze szkolnego systemu nagród i pozytywnego wzmacniania, - bądź konsekwentny w swoim podejściu do uczniów i oczekiwaniach wobec nich, - dbaj o dobry kontakt z rodzicami uczniów, - staraj się unikać konfrontacji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)