Zaanga owanie w politykę Udział w polityce jest nie uwarunkowany nie tylko indywidualnie. Ma tak e swój szerszy kontekst: systemowy, historyczny i społeczny. Formy i nasilenie aktywności politycznej obywateli zale ą od tego, czy system polityczny jest totalitarny czy demokratyczny , od momentu historycznego oraz od podzielanego społecznie systemu warto ś ci (Skar yńska, 2002). W systemach totalitarnych polityka wpływa na ycie ludzi w sposób ,,totalny", ale mo liwości legalnego udziału w polityce jest dostępna jedynie dla wąskiej kategorii osób. Demokracja zawiera w sobie normę aktywności obywateli, ich udziału w polityce. Demokratyzacja systemu politycznego przynosi na ogół zwiększenie zainteresowania polityką i wzrost aktywności (np. wzrost zainteresowania polityką w Polsce w okresach „kryzysowych” i ,,przełomowych”). Stabilizacja polityczna i ekonomiczna sprzyja bierności. Większej aktywności społecznej i politycznej mo na oczekiwać w społeczeństwach ceniących wy ej wartości indywidualistyczne ni kolektywistyczne i tradycyjne (Hofstede, 1991; Inglehart, Siemieńska, 1990; Inglehart, 1996; Reykowski, 1992; Schwartz, 1990; Skar yńska, 1991). W społeczeństwach ceniących wartości indywidualistyczne socjalizacja polityczna sprzyja wzmacnianie indywidualnej aktywności (m.in. udziału w yciu politycznym). W Polsce silniej cenione są wartości tradycyjne (udane ycie rodzinne, brak konfliktów, bliskie relacje z ludźmi). Zainteresowanie władzą polityczną i wpływem na politykę wykazuje 2% Polaków (Skar yńska, 1998). Zło one uwarunkowania aktywności politycznej Najszersze jest pojecie zaanga owania politycznego, przez które zazwyczaj rozumie się wszelkie formy zainteresowania polityką (wiedza o polityce, sympatie i antypatie partyjne, ukształtowane preferencje wyborcze. Tak rozumiane zaanga owanie nie musi prowadzić do aktywności politycznej. W wę szym rozumieniu zaanga owania mówi się o partycypacji rozumianej jako ró ne formami politycznej podejmowane w celu „wywierania wpływu na czynione przez rządzących alokacje cenionych społecznie wartości” (Verba i in., 1978; Barnes, Kaase, 1979; Aarts, 1991). Partycypację polityczną mo na analizować na trzech wymiarach (Skar yńska, 2002;2005: Akt symboliczny vs realny wpływ. Niekiedy uczestnictwo w yciu politycznym
(…)
… zanieczyszczenie gleby oraz na terenie całej Holandii (Aarts, 1991). Stwierdzili,
e:
- wspólny interes silniej motywuje do pisania petycji do władz i mass mediów, oraz do
udziału w demonstracjach mieszkańców małych miejscowości, w których istnieje
większa społeczna kontrola (wyłamywanie działań na rzecz wspólnego interesu jest
trudniejsze)
- w miejscowościach, gdzie wspólny interes był wyraźnie określony…
… celami.
Psychologiczna wartość aktywności politycznej dla jednostki
Badania empiryczne pokazują ró norodność motywów anga owania się w politykę, co mo e
świadczyć o tym, e dla ró nych ludzi aktywność polityczna mo e być wartościowa z
ró nych powodów:
potrzeba wpływu, kontroli czy władzy,
potrzeba afiliacji,
lojalność wobec określonych grup osób,
szukania silnych bodźców, nowych wra eń,
potrzeba realizacji konkretnych zadań.
Choć motywacja partycypacji politycznej jest wieloczynnikowa, mo na wyró nić typy
aktywistów z innymi rodzajami dominującej motywacji. Na przykład, w badaniach
prowadzonych w latach 1964-1990 na aktywistach Partii Demokratycznej i Partii
Republikańskiej, pokazyły e istnieją cztery czynniki motywacji: ambicja, towarzyskość
(afiliacja), zadaniowość i lojalność (Constantini…
… nawiązywania kontaktów u osób
aktywnych ni u biernych (Davies, 1973; Milbrath, Klein, 1962;
Osoby politycznie aktywne mają wy szy poziom zaufania interpersonalnego, bardziej
pozytywnie widzą innych ludzi, natomiast osoby politycznie bierne często przypisują
innym cynizm, niekompetencję, skłonności do korupcji (Campbell, 1962).
Aktywność polityczna wią e się z koniecznością radzenia sobie w trudnych sytuacjach…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)