To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYTYCZNE W SPRAWIE OCENY HORYZONTALNEGO POŁĄCZENIA PRZEDSIEBIORSTW Przydatnymi wskazówkami przy ocenie horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw są: analiza
udziałów w rynku oraz badanie poziomu koncentracji.
W myśl pkt. 15 Wytycznych, udziały w rynku po połączeniu oblicza się zgodnie z założeniem, że
udział w rynku po połączeniu stron biorących w nim udział jest sumą ich udziałów w rynku sprzed
połączenia. Ogólny poziom koncentracji na rynku mierzony jest przez Komisję zazwyczaj przy pomocy
wskaźnika HHI - Herfindahl-Hirschman Index. Stanowi on sumę kwadratów udziałów
poszczególnych przedsiębiorstw w rynku. Zmiana wskaźnika HHI określana jest jako delta. Sygnalizuje ona zmianę koncentracji, do
której doprowadzić może połączenie. 1. Poziomy udziałów w rynku W Wytycznych wskazuje się, że w orzecznictwie ustalone jest, iż duży - przekraczający 50% - udział w rynku może wskazywać na posiadanie pozycji dominującej. W kilku przypadkach
Komisja analizowała zgodność z unijnym prawem konkurencji koncentracji, które prowadziły do
powstania przedsiębiorstw kontrolujących pomiędzy 40-50% rynku, a niekiedy nawet poniżej 40%. Zasadą jest, że jeżeli badany udział nie przekracza 25%, koncentrację uznaje się za zgodną z
rynkiem wewnętrznym. 2. Poziomy wskaźnika koncentracji HHI Nie jest możliwe, aby Komisja zidentyfikowała problemy związane z konkurencją horyzontalną po
połączeniu na rynku, kiedy wskaźnik koncentracji HHI wynosi poniżej 1000 . Rynki takie zwykle
nie wymagają obszernej analizy.
Nie wydaje się także możliwe, aby Komisja zidentyfikowała problemy związane z konkurencją
horyzontalną w przypadku połączenia, kiedy wskaźnik koncentracji HHI wskaźnik koncentracji
HHI wynosi po połączeniu od 1000 do 2000, zaś delta wynosi mniej niż 250, czy też w przypadku połączenia, kiedy wskaźnik koncentracji HHI po połączeniu wynosi powyżej 2000 zaś deltą poniżej 150 , z wyjątkiem szczególnych okoliczności, np. wystąpienie jednego lub więcej
z następujących czynników:
a) połączenie obejmuje przedsiębiorstwo mogące wejść na rynek lub takie, które niedawno weszło
na rynek z niewielkim udziałem w rynku;
b) jedna lub więcej stron biorących udział w połączeniu jest ważnym innowatorem posługującym
się metodami, które nie odbiły się jeszcze na udziałach w rynku;
c) wśród uczestników rynku istnieją znaczące wzajemne udziały ;
d) jedna z łączących się przedsiębiorstw jest niezależna i istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)