To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wymagania dla betonu
Przykład wymagań dla betonów wysokowartościowych zaproponowanych przez Federalny Zarząd Dróg w USA podaje J. Olek w pracy [8]. Przyjęto cztery rodzaje betonów, które musza wykazywać określone cechy, związane z trwałością (cztery) oraz z właściwościami mechanicznymi i fizycznymi (cztery) w zależności od agresywności środowiska (czynników niszczących). Zestawiono je w tablicy 2.2.
Ważne jest aby, ustalone na podstawie różnych kryteriów, cechy betonu i jego klasa były możliwe do uzyskania na budowie i jednocześnie zbliżone do przyjętych przez projektanta, konieczne jest ograniczenie wytrzymałości nie tylko minimalnej, ale również maksymalnej. Nadmierne zwiększenie wytrzymałości zmienia bowiem istotnie inne cechy betonu (moduł sprężystości, odkształcalność itp.), których wpływ na konstrukcję nie zawsze będzie korzystny.
Zachowanie określonej wytrzymałości, modułu sprężystości, skurczu i pełzania jest szczególnie ważne przy remontach i wzmacnianiu mostów. Chodzi w tym przypadku o zachowanie zasady kompatybilności betonu w konstrukcji i kompozytu naprawczego (podobnych modułów sprężystości, zbliżonej odkształcalności termicznej, reologicznej itp.).
Normy dotyczące projektowania mostów obejmują w zasadzie betony do klasy C 50/60, ale są stosowane już betony BWW (wysokowartościowe) o klasach do C 100, a nawet wyższych (tzw. betony bardzo wysokowartościowe - BB W W o klasie od C 100 do C 150). Własności mechaniczne BBWW różnią się znacznie od dotychczas stosowanych betonów, dlatego ich rozpowszechnianie zależy od przygotowania odpowiednich aktów normatywnych. Na rysunku 2.4 podano za A. M. Nevillem [32] typowe a zależności cr- e dla betonów o różnych wytrzymałościach.
Jak łatwo zauważyć wzrost wytrzymałości podnosi stosunek a/R dla zakresu liniowej zależności er- £ zmniejszając jednocześnie zdolność do odkształceń plastycznych i wartość odkształceń granicznych.
Z podanych przez W. Radomskiego w pracy [8] przykładów zrealizowanych mostów z BWW wysokich klas warto przytoczyć chociażby jeden, dotyczący jed-noprzęsłowego wiaduktu o rozpiętości 16 m wybudowanego w Sasbach w Niemczech. Na rysunku 2.5 z lewej strony podano przekrój poprzeczny ustroju zaprojektowany z betonu klasy C 35, a z prawej strony ~ z betonu C 85, natomiast w tablicy 2.3 zużycie materiałów dla analizowanych klas betonu.
Z porównania zużycia materiałów wynika, że zwiększenie klasy betonu obniżyło o ok. 18% objętość betonu, właściwie nie zmieniło zużycia stali zbrojeniowej natomiast, zwiększyło aż o 68% zużycie stali sprężającej. Na podstawie dotychczasowych zastosowań betonów BWW wysokich klas można zauważyć, że koszt budowy wzrasta o kilka procent ze względu na wyższy koszt jednostkowy betonu i większe zużycie stali sprężającej. Ale zyskuje się na trwałości oraz na smukłości czy zwiększonej rozpiętości przęseł. Wdrożenia w kraju oczekują też wysokowartościo-we betony lekkie (LBWW) o wytrzymałościach w przedziale 60 + 85 MPa i gęstości w przedziale 1850 + 2000 kg/m
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)