To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykonywanie robót ziemnych za pomocą zgarniarek
Zgarniarka jednoczy w swoich możliwościach eksploatacyjnych podstawowe czynności związane z wykonaniem robót ziemnych , gdyż odspaja grunt ,transportuje uzyskany urobek , rozścieła go warstwami w wyznaczonym miejscu i jednocześnie zagęszcza wysypywany grunt .
Zgarniarki stosowane są do wykonywania wykopów i nasypów przy budowie podtorzy drogowych ,szerokie zastosowanie znalazły przy budowie kanałów żeglownych , a są niemal niezastąpione przy wyrównywaniu terenów pod lotniska , tym bardziej iż w tych przypadkach tylko rzadko są wykonywane głębokie wykopy.Niemałą rolę spełniają rolę przy robotach wyrównujących na terenach zakładów przemysłowych i osiedli mieszkaniowych .Dużą role odgrywają w budownictwie wodnym przeważnie przy budowie zapór ziemnych. Zgarniarki stosowane są również do robót odkrywkowych w kopalniach żwiru i piasku. Zgarniarka dzięki temu , iż służy jednocześnie jako maszyna do odspajania gruntu i transportu urobku , jest maszyną bardzo ekonomiczną w pracy i zastępuje często z powodzeniem koparkę oraz towarzyszące jej środki transportowe.
Charakterystyka i klasyfikacja zgarniarek
Zgarniarki jak wszystkie inne maszyny do robót ziemnych najwydajniej pracują we właściwych dla siebie warunkach pracy. Podstawowymi warunkami są tu: duży front robót , transport urobku w granicach 0.1 - 2km , rozściełanie przewiezionego urobku na dużych powierzchniach.
Cechy konstrukcyjne stanowiące podstawę do oceny i klasyfikacji zgarniarek obejmują:
1.Pojemność skrzyni w m3 - ze względu na pojemność skrzyni zgarniarki dzielą się na : -małe o pojemności do 5 m3 -średnie 6 - 14 m3 ; -duże o pojemności powyżej 15 m3 2.Rodzaj ciągnika holującego - rozróżniamy zgarniarki z ciągnikami gąsienicowymi i kołowymi . Jako ciągniki gąsienicowe mają zastosowanie te same ciągniki , które występują w spycharkach. Zgarniarki z ciągnikami gąsienicowymi mają większą siłę uciągu , mogą poruszać się po gorszych drogach , lecz rozwijają małe prędkości j
jazdy ok. 10km/h . Kołowe zgarniarki poruszają się z prędkością 50 - 60km/h.
3.Układ jazdy czyli sposób połączenia zgarniarki z ciągnikiem.
Pod względem układu jazdy zgarniarki dzielą się na przyczepne i samojezdne.Zgarniarki przyczepne stanowią przeważnie zestaw składający się z kołowej zgarniarki i gąsienicowego lub kołowego ciągnika holującego. Zgarniarki samojezdne stanowią zestaw jednoosiowej zgarniarki kołowej holowanej przez jedno lub dwuosiowy ciągnik kołowy lub wyposażone są we własny silnik napędowy.
4.Sposób napełniania skrzyni - napełnianie skrzyni zgarniarki może odbywać się przez napór strugi gruntowej lub przy zastosowaniu układów wspomagających.Napełnianie skrzyni przez napór strugi gruntu jest dotychczas stosowany.Wymaga on jednak dużej siły uciągu i powoduje trudności przy napełnianiu skrzyni.Zastosowanie układów wspomagających polega na wyposażeniu zgarniarek w różnego rodzaju przenośniki , pojemniki teleskopowe , zbieraki.
(…)
… ,szerokie zastosowanie znalazły przy budowie kanałów żeglownych , a są niemal niezastąpione przy wyrównywaniu terenów pod lotniska , tym bardziej iż w tych przypadkach tylko rzadko są wykonywane głębokie wykopy.Niemałą rolę spełniają rolę przy robotach wyrównujących na terenach zakładów przemysłowych i osiedli mieszkaniowych .Dużą role odgrywają w budownictwie wodnym przeważnie przy budowie zapór ziemnych…
… wspomagających polega na wyposażeniu zgarniarek w różnego rodzaju przenośniki , pojemniki teleskopowe , zbieraki.
5.Sposób wyładowania urobku ze skrzyni - może odbywać się w sposób grawitacyjny , wymuszony , półwymuszony.
6.Sposób sterowania skrzynią
- mechaniczne ( linowe ) - na ciągniku musi być zmontowana wciągarka dwubębnowa napędzana przez silnik ciągnika.
- hydrauliczne - silnik musi być wyposażony…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)