Fragment notatki:
Wykład – Dr Adam Figiel Wykład 1 – 24.02.2010 r.: organizacja Handel J. Dietl "Handel we współczesnej gospodarce" 1,2 1991 Jacek Chwałek "Nowoczesny sklep" 5 Leasing Leopold Stecki "Leasing" 1999 Czubek, Jończyk Zeszyty Naukowe AE „Finanse w procesie urynkowienia gospodarki” Nr. 19 1992 Katowice Franchising Stecki „Franchising" Pokorska „Franchising. Istota, zalety, wady." Handel wewnętrzny Nr. 4,5 1997 Pokorska "Franchising szansą rozwoju firm" Handel wewnętrzny Nr. 1 1998 Adam Czuka "Franchising. Istota, szanse, zagrożenia" Nr. 4 1997 Ekonomika i MSG Targi, wystawy gospodarcze Szromnik „Pojęcie targi w krajowej i zagranicznej literaturze” Henryk Wojciechowski "Międzynarodowe rynki towarowe” 1992 Giełdy Urban, Olszańska "Zorganizowane rynki handlowe" 1998 Aukcje Urban, Olszańska "Zorganizowane rynki handlowe" 1998 Babiarz J. "Organizowanie aukcji dzieł sztuki w wielkich domach aukcyjnych" Kapitan Nr. 7/8 "Aukcje - tradycje, obyczaje, prawa" 1992 Art. & biznes Nr. 8/9 Przetergi w gospodarce rynkowej Jaśla "Organizowanie przetargów" Jaśla „Gospodarka, magazynowanie i logistyka” Nr. 5 1995 Rola Banku Jaworski, Kosiński, "Banki - rynki, operacje, polityka" 1,3 1992 Krzyszkiewicz Wykład 2 GENEZA INSTYTUCJI RYNKOWYCH Dawniej wymiana odbywała się na zasadzie dowolności i przypadkowości. Pojawienie się coraz większej liczby sprzedających i kupujących spowodowało konieczność określenia warunków prowadzenia wymiany. Doprowadziło to do powstania rynku , czyli złożonego układu powiązań podmiotów i przedmiotów, funkcja kupna – sprzedaży o określonej orientacji przestrzennej i formalnej. Masowy charakter wymiany doprowadził do powstania pieniądze i konieczności rozstrzygania kwestii spornych. Wprowadzenie zasad prowadzenia wymiany handlowej spowodowało powstanie zwyczajów kupieckich. To z kolei doprowadziło do powstania zorganizowanych rynków, gdzie transakcje kupna-sprzedaży dokonywane są w ściśle określony sposób. W najbardziej ogólnym znaczeniu termin INSTYTUCJA używa się w 2 znaczeniach: 1. Różnego rodzaju zakłady publiczne, urzędy zajmujące się określonym zakresem spraw, działających w jakieś dziedzinie 2. Zespół norm prawnych lub obyczajowych dot. organizacji jakieś dziedziny życia lub inaczej organizacji opartej na tych normach. Pojęcie instytucji na gruncie organizacji i zarządzania, socjologii i nauk prawniczych:
(…)
… sformułowano trzy poglądy na temat prawidłowości zmian instytucjonalnych handlu i ich
przyczyn:
1. Polaryzacja handlu detalicznego – równocześnie będą się pojawiały naprzemienne tendencje; cykliczne
powtarzanie przeciwstawnych tendencji:
Przejawy:
a. Powstawanie obiektów wielko powierzchniowych placówek i małych placówek
b. Powstawanie placówek o szerokim i głębokim asortymencie oferowanych produktów…
… pośrednictwa handlowego:
Instytucje handlu detalicznego
Handel detaliczny zorganizowany Handel detaliczny niezależne
Spółdzielnie spożywców Handel korporacyjny: Grupy zakupów – niezależni
Handel łańcuchowy detaliści, którzy dokonują
Przedsiębiorstwa wspólnych zakupów w celu
filialne możliwości negocjacji z hurtowniami
np. Lewiatan
Dowolne organizacje łańcuchowe –
niezależni detaliście zrzeszają…
… – do klientów: informowanie klientów o produktach, ich zastosowaniach oraz warunkach i
sposobach sprzedaży
5. Zabezpieczenia i kontroli zapasów – jak zminimalizować zapasy zapewniające ciągłość dostaw
6. Tworzenie wartości – co, gdzie, jak dla konsumenta, pośrednika, odbiorcy
7. Dystrybucyjna
Funkcje handlu detalicznego:
1. Ponoszenie ryzyka handlowego
2. Ustalenie cen detalicznych obejmujących wartość usług…
… zakupów
8. Planowanie, negocjowanie warunków dostaw
Formy handlu detalicznego – przeczytać rozdział 5 – Chwałka „nowoczesny sklep”: (powierzchnia, asortyment,
lokalizacja, personel)
Domy towarowe
Sklepy masowej sprzedaży
Itd.
Handel kupiecki:
Stosowanie kredytu płatniczego dla klientów
Osobiste powiązania z klientem
Wykorzystanie pracy własnej i członków rodziny
Działalność handlowa w małej…
… do tworzenia zbiorowego, pozytywnego obrazu w oczach konsumentów
WPŁYW SIECI ZAGRANICZNYCH NA POLSKI HANDEL
Wzrost znaczenia optymalizowania asortymentu w celu zwiększenia konkurencyjności
Rozwój marek własnych
Przyspieszenie zastosowania kodów kreskowych
Wzrost znaczenia logistyki
Racjonalizacja dostaw towarów
Przyspieszenie procesów integracji wśród krajowych firm handlowych
Powstanie nowego…
…, jakie odpowiadają popytowi; rozliczanie następuje po sprzedaży detalicznej, hurtownik
odpowiada za dostawy i finansuje dostawy znajdujące się u detalisty
b. Pośrednik przejmujący indywidualne zlecenia nabywców – hurtownik nie ponosi ryzyka, nie
magazynuje produktów i nie finansuje transakcji; jest jak gdyby agentem nabywcy, od którego
pobiera prowizję w określonym procesie od wartości transakcji
c. Indywidualni…
… ze skali zakupów
g. Zdolność do tworzenia zbiorowego, pozytywnego obrazu w oczach konsumentów
WPŁYW SIECI ZAGRANICZNYCH NA POLSKI HANDEL
Wzrost znaczenia optymalizowania asortymentu w celu zwiększenia konkurencyjności
Rozwój marek własnych
Przyspieszenie zastosowania kodów kreskowych
Wzrost znaczenia logistyki
Racjonalizacja dostaw towarów
Przyspieszenie procesów integracji wśród krajowych…
… skali
Świadczenie usług dodatkowych
Wysokie zaangażowanie nakładów w działalność przedsiębiorstwa – zaangażowanie w to żeby firma dobrze
działała
Zaangażowanie własnego kapitału
Indywidualizacja obsługi klientów
Niedoinwestowanie działalności – przekłada się na wskaźniki efektywności pracy; np. brak systemów do
zarządzania sklepem i brak merchandising; brak możliwości odpowiedniej aranżacji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)