To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ZMIANY W ORGANIZACJI
Istota i przyczyny zmian
Istotą zmian jest celowe i świadome działanie polegające na przejściu ze stanu dotychczasowego do stanu jednoznacznie innego. Zmiana ma spowodować trwałą korektę lub modyfikację w stosunkach między ludźmi, w strukturze rzeczowej organizacji oraz w relacjach między ludźmi a także pomiędzy ludźmi z zasobami rzeczowymi w określonym czasie i przestrzeni. Zmiana powinna przyczyniać się do bardziej efektywnego działania organizacji.
Przyczyny zmian:
przyczyny wewnętrzne, np. ewolucja struktury organizacyjnej, odpływ kwalifikowanych kadr z organizacji;
przyczyny zewnętrzne (pośrednio wpływają na zmiany wewnątrz organizacji) - zmiany w otoczeniu organizacji.
Rodzaje zmian
ze względu na moment powstania idei zmiany:
zmiana samoistna to taka zmiana, której idea powstaje w organizacji, która sama przewiduje konieczność jej dokonania i podejmuje działania wyprzedzające;
zmiana wymuszona jest podyktowana przez warunki występujące w otoczeniu, a organizacja reaguje jedynie na wytworzona sytuację.
ze względu na rozmiary zmian:
zmiana zachowawcza, której celem jest niedopuszczenie do obniżenia dotychczasowego stopnia dostosowania organizacji do otoczenia (dokonuje się zmian, aby zachować dotychczasową sprawność i stan relacji z otoczeniem);
zmiana rozwojowa zapewniająca postęp organizacji, poprawiająca sytuację wewnętrzną i zewnętrzną organizacji.
ze względu na ocenę efektu zmian:
zmiana pozytywna ma miejsce wówczas, gdy realne wyniki użyteczne są wyższe od poniesionych nakładów;
zmiana negatywna, gdy realne wyniki użyteczne są niższe od poniesionych nakładów.
Bariery wprowadzania zmian
bariery techniczno-ekonomiczne - zmiany i nowe inwestycje wymagają nakładów finansowych, a konkurencja narzuca krótki czas ich dokonania. W warunkach gospodarki rynkowej bariery techniczno-ekonomiczne najczęściej można pokonywać dysponując własnymi środkami finansowymi lub odpowiednimi środkami z innych źródeł.
bariery polityczne i prawne - decydują, ale w zakresie samodzielności organizacji i jej rozwoju, tzn. model państwa zakłada autonomię organizacji albo ją ogranicza. Model polityczny znajduje przełożenie na kształt rozwiązań prawnych. W związku z istnieniem prawa niskiej jakości mogą powstawać bariery biurokratyczne.
bariery organizacyjne - sprawy wewnętrzne (struktura i organizacja pracy) mogą sprzyjać zmianom w mniejszym lub większym stopniu. Istotne jest np. nastawienie pracowników i kadry kierowniczej, sprawność systemu pozyskiwania i przetwarzania informacji.
(…)
… zatrudnionych;
ułatwianie i wsparcie - opieka roztaczana przez organizację nad jej uczestnikami, udzielanie wszechstronnej pomocy uczestnikom organizacji (np. udzielenie dodatkowego urlopu, pomoc psychologiczna);
negocjacje - dają podwładnym poczucie podmiotowości, umożliwiają tworzenie nowej kultury organizacyjnej;
kooptacja jest to metoda polegająca na powierzeniu wybranej osobie określonej roli…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)