Wykład - Zarządzanie jako proces podejmowania decyzji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1400
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Zarządzanie jako proces podejmowania decyzji  - strona 1 Wykład - Zarządzanie jako proces podejmowania decyzji  - strona 2 Wykład - Zarządzanie jako proces podejmowania decyzji  - strona 3

Fragment notatki:

Podstawy zarządzania prof. UE dr hab. Teresa Kraśnicka
Wykład 7
Zarządzanie jako proces podejmowania decyzji Decyzja jest nielosowym, świadomym wyborem
Typy decyzji podejmowanych przez menedżerów:
Programowalne i nieprogramowalne
Podejmowane w warunkach pewności, ryzyka i niepewności
Kierownicze i wykonawcze
Indywidualne i zespołowe (grupowe)
Zalety decyzji indywidualnych:
Szybkość
Jednoosobowa odpowiedzialność
Wady:
Mniej wiedzy i informacji
Jeden punkt widzenia
Jak decyzje są podejmowana w przedsiębiorstwie? - Modele decyzyjne:
Model racjonalny
Model ograniczonej racjonalności
Model polityczny
Model kosza na śmieci
Inne (intuicyjny)
Proces racjonalnego podejmowania decyzji:
Diagnoza sytuacji problemowej
Zdefiniowanie problemu
Określenie jego przyczyn i źródła
Opracowanie wariantów wyboru
Ocena wariantów i wybór najlepszego
Wdrożenie decyzji i jej kontrola
Zaplanowanie wdrożenia
Przekazanie wykonawcom
Kontrola i korekty
Model ograniczonej racjonalności (organizacyjny)
Decydent wybiera pierwsze rozwiązanie satysfakcjonujące go tzn. takie, którego skutki mogą zaspokoić oczekiwania menedżera etc
Innych rozwiązań już się nie poszukuje
Ludzie nie mają ani czasu, ani możliwości intelektualnych, ani środków koniecznych do systemu poszukiwań optymalnego rozwiązania problemu
Model polityczny
Organizacja to gonitwa o władzę i zasoby
Do głosu dochodzą partykularne interesy
Problemu rozwiązuje się w wyniku zawiązania koalicji, przetargów, negocjowania
Częściej występuje w organizacjach publicznych
Model kosza na śmieci
Decyzja jest tu przypadkowym produktem szczególnych okoliczności, problemów, rozwiązań i mniej lub bardziej zainteresowanych decydentów
Model intuicyjny
Bazowanie na wewnętrznym przekonaniu o czymś bez świadomego rozważenia
Informacje są podstawą decyzji, które powinny być:
Wiarygodne
Precyzyjne
Obszerne
Aktualne
Właściwie prezentowane
Czynniki determinujące efektywność i skuteczność decyzji menedżerskich:
Złożoność problemu
Wiedza, umiejętności i motywacja menedżera
Jakość informacji
Wiedza, umiejętności i motywacja wykonawców decyzji oraz jakość i ilość dostępnych zasobów
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz