Wykład - uprawnienia ustawodawcze i tryb ustawodawczy w greckim parlamencie

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 455
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - uprawnienia ustawodawcze i tryb ustawodawczy w greckim parlamencie - strona 1 Wykład - uprawnienia ustawodawcze i tryb ustawodawczy w greckim parlamencie - strona 2 Wykład - uprawnienia ustawodawcze i tryb ustawodawczy w greckim parlamencie - strona 3

Fragment notatki:

UPRAWNIENIA USTAWODAWCZE I TRYB USTAWODAWCZY W GRECKIM PARLAMENCIE
Zgodnie z art. 73 konstytucji, prawo inicjatywy ustawodawczej należy do Izby Deputowanych i do rządu. Deputowani składają w Izbie propozycje ustaw, poprawki i uzupełnienia, natomiast właściwi ministrowie składają w Izbie projekty ustaw, poprawki (modyfikacje) i uzupełnienia. Do propozycji i projektów ustaw muszą być dołączone sprawozdania uzasadniające, wyjaśniające potrzebę i cel uregulowań, które proponują. Jeżeli projekty ustaw lub propozycje ustaw pociągają za sobą obciążenia budżetu państwa, muszą im towarzyszyć sprawozdania Głównego Urzędu Finansowego Państwa, który przydziela odpowiednie fundusze.
Jeżeli projekt lub propozycja ustawy wnoszone są z inicjatywy deputowanych, a związane są z nakładami finansowymi obciążającymi budżet państwa, są one przed debatą przesyłane do Głównego Urzędu Finansowego Państwa, który jest zobowiązany do przedłożenia odpowiedniej opinii w ciągu piętnastu dni. Po upływie tego terminu projekt ustawy przedstawiony jest do rozpatrzenia, nawet jeżeli opinia nie została przedłożona. Podobna procedura jest stosowana w odniesieniu do poprawek, jeżeli żądają tego właściwi ministrowie. Uchwalanie ustaw odbywa się w trybie zwykłym, przyśpieszonym i pilnym. Projekty i propozycje ustaw wniesione do Izby Deputowanych przesyłane są do odpowiednich komisji parlamentarnych (stałych lub specjalnych) do rozpoznania i opracowania. Po przedstawieniu sprawozdania komisji lub po upływie terminu wyznaczonego dla przedstawienia takiego sprawozdania, projekty i propozycje ustaw są wnoszone do Izby, gdzie powinny być, po upływie trzech dni, poddane dyskusji na posiedzeniu plenarnym, o ile nie zostaną przez właściwego ministra określone jako pilne.
Dyskusja rozpoczyna się po przedstawieniu ustnego sprawozdania przez właściwego ministra i sprawozdawców komisji. Poprawki do projektów lub propozycji ustaw, wnoszone przez deputowanych, nie są poddane pod dyskusję, jeżeli nie zostały złożone co najmniej na dzień przed rozpoczęciem dyskusji, chyba że rząd zgadza się na dyskusję nad nimi.
Dyskusja nad projektem lub propozycją ustawy zmieniającej postanowienia ustawy nie może być rozpoczęta, jeżeli uzasadnienie projektu nie zawiera tekstu przepisów, które mają być zmienione i jeżeli projekt lub propozycja ustawy nie zawiera tekstu nowych przepisów zmieniających.
Raz w miesiącu, w dniu określonym regulaminem, wprowadzane są do porządku dnia, na zasadzie pierwszeństwa, zawieszone projekty ustaw i dyskutowane.
Projekty i propozycje ustaw są rozpatrywane w jednym czytaniu, w którym dyskutuje się i głosuje nad założeniami, według artykułów i nad całością.
Na żądanie jednej trzeciej ogólnej liczby deputowanych każdy projekt i każda propozycja ustawy wniesione na Zgromadzenie Plenarne lub posiedzenie Sekcji Izby są rozpatrywane w dwóch oddzielnych czytaniach: w pierwszym dyskutuje się i głosuje nad założeniami, po co najmniej dwóch dniach odbywa się drugie czytanie, nad poszczególnymi artykułami i nad całością.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz