To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy marketingu prof. dr hab. Krystyna Śliwińska
Wykład 9
System komunikacji przedsiębiorstw z rynkiem.
KIEROWNICTWO FIRMY
DZIAŁ SPRZEDAŻY
SYSTEM BADANIA PRODUKCJI MARKET.
POŚREDNICY
KONKURENCI
Narzędzia promocji : różnią się między sobą kierunkiem oddziaływania. - Bezpośrednio na produkt , pośrednio na odbiorcę:
sprzedaż osobista promocja uzupełniająca
- Bezpośrednio na konsumenta :
reklama public relations
SPRZEDAŻ OSOBISTA
Sprzedawca jest wizytówką , najbardziej efektywna i najstarsza forma sprzedaży. Bezpośredni osobisty kontakt pomiędzy przedsiębiorstwem. Zależy od rodzaju usług i gałęzi przemysłu. Gdy produkt wymaga dodatkowych wyjaśnień trzeba wykorzystywać sprzedaż osobistą. Np. Drogie futra czy biżuteria.
Cechy:
elastyczność - dialog sprzedaży zdobycie natychmiastowego zamówienia (bo możemy od razu zamiar zakupu zrealizować, a nie tylko wzbudzić)
możliwość wykorzystania personelu sprzedażowego jako części marketingowego systemu informacyjnego (wypytywanie klientów)
Ze względu na typ dialogów sprzedażowych :
dla producentów, aby podkreślić atrybuty produktów - przydatność tego produktu dla firmy
dla hurtowników , akcent na reputacje wewnątrz sklepu detalicznego „zza lady ” - konsument przychodzi do sprzedawcy tylko tutaj
bezpośredni konsumentaż (avon)
sprzedaż usług (banki, ubezpieczenia ) ważne kwalifikacje sprzedawców, muszą być odpowiednio wykształceni sprzedaż nieruchomości i posiadłości ziemskich - skomplikowane określone egzaminy i licencje.
W jednej firmie może istnieć wielu sprzedawców - różne uposażenie, wykształcenie, umiejętności.
Sprzedawcy:
handlowcy zajmują się utrzymywaniem istniejących odbiorców, kontaktów z nimi handlowcy misjonarze - poszukiwanie nowych nabywców do skorzystania z usług. Budują atmosferę wspólnot firmy.
technicy eksperci nowy business - agresywni , „łapać ” mają nowych klientów sprzedawcy, ekspedientki.
Aby cele spełniały proces sprzedaży osobistej :
poszukiwanie przyszłych klientów i ich ocena
przygotowanie pierwszego spotkania spotkanie i umiejętność prezentacji oferty
(…)
… osobistą; rozdaje się w sklepie gadżety, poczta, czasopisma
konkursy (możliwość wygrania wielu cennych nagród )
premia (bezpłatne albo częściowo płatne podarunki)
patronackie (klient musi się popisać lojalnością) ; dowolny zakup
Promocje handlowe - utrwalenie współpracy :
- obniżenie cen (składa się coraz więcej zamówień w krótkim okresie )
- konkursy (premia nagrody dla tych którzy sprzedają max. ilości…
…) o zdobywanie poparcia grup społecznych (publiczności)
= jako funkcja zarządzania, która nawiązuje i podtrzymuje wzajemne korzystne stosunki miedzy instytucją i grupą
lobbing, sponsoring - to PR
Cele PR (zadania)
- ochrona i poprawa reputacji firmy
- służba informacyjna- rozpowszechnianie informacji o firmie, produktach
- komunikowanie marketingowe- wspomaga marketing
- relacje inwestycyjne - dobre kontakty…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)