Promocja - definicja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 1358
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Promocja - definicja  - strona 1 Promocja - definicja  - strona 2

Fragment notatki:


PROMOCJA Promocja jest to oddziaływanie na odbiorców produktów danej firmy, polegające na przekazaniu im informacji, które mają w odpowiednim stopniu zwiększyć wiedzę na temat produktów lub usług oraz samej firmy w celu stworzenia dla nich preferencji na rynku.
Promocja jest elementem komunikacji marketingowej. Instrumentami promocji w marketingu mix dla koncepcji 4P są:
promocja sprzedaży,
reklama,
personel odpowiedzialny za sprzedaż,
marketing bezpośredni, public relations.
Promocja dodatkowa (zwana także promocją uzupełniającą lub promocją sprzedaży) to te wszystkie elementy promocji, które nie mieszczą się w ramach pozostałych elementów promotion mix. Możemy zatem wyróżnić tu:
promocję konsumencką (skierowaną do konsumenta, ang. consumer promotion) obniżki cen
bezpłatne próbki towarów
kupony
premie od zakupu (tj. dodawanie bezpłatnych upominków rzeczowych)
znaczki handlowe (np. oferowane przez hipermarkety w okresie świątecznym naklejki z Mikołajami czy bałwankami są tego rodzaju promocją. Po zebraniu określonej ilości znaczków można liczyć na rabat czy nagrodę. Znaczki handlowe wykorzystywane są w programach lojalnościowych)
konkursy, loterie, gry
promocję wewnętrzną (skierowaną do wlasnego personelu, ang. staff promotion): system wynagrodzeń
premie
promocję adresowaną do pośredników (ang. dealer promotion): zmienna cena
rabaty
premie od sprzedaży (stosowane są zwłaszcza do produktów trudno zbywalnych, mają na celu motywowanie agentów i pośredników do zwiększenia przepływów w kanałach dystrybucji).
Promocja osobista (zwana także czasami: sprzedażą osobistą) jest elementem składowym miksu promocyjnego w marketingu.
Jest to osobiste polecanie produktów lub usług przez określonego sprzedawcę (lub negocjatora, który pojawia się głównie na rynku produkcyjnym - związane jest to ze specyfiką tegoż rynku).
Funkcje promocji osobistej to:
przekazywanie informacji o właściwościach produktu, warunkach zakupu, użytkowaniu, gwarancji itp.
zbieranie informacji o nabywcy - jego potrzebach i oczekiwaniach
nawiązywanie kontaktów z klientami
przekonywanie klientów poprzez demonstrację produktów, wyjaśnianie wątpliwości, zmniejszanie ryzyka związanego z zakupem
wytworzenie dobrego wizerunku przedsiębiorstwa/produktu w oczach klienta
Promocja osobista może przyjmować dwie formy:
bezpośrednią (rozmowa sprzedawcy z klientem, negocjacje przedstawiciela firmy z potencjalnym odbiorcą produktów)
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz