To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy marketingu prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński
Wykład 7
Struktura strategii - na strukturę strategii przedsiębiorstwa składają się trzy uporządkowane hierarchicznie elementy
Globalna strategia przedsiębiorstwa
Istota polega na:
wyborze celów ogólnych firmy, w których przedsiębiorstwo chce uczestniczyć oraz ustaleniu tych, którymi nie jest zainteresowany
pozyskaniu zasobów i ich alokacji pomiędzy poszczególne obszary działalności
Strategia poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa
Centra zysku mogą być tworzone według następujących kryteriów: grupy produktów
obszarów sprzedaży
grupy klientów
kanałów dystrybucji
(!) strategie poszczególnych obszarów działalności polegają głównie na :
określeniu misji
określeniu celów jednostki gospodarczej
wyborze rodzaju pożądanej przewagi konkurencyjnej
określeniu kompetencji
określeniu sposobu działania w danej branży lub w danym segmencie rynku
Strategie funkcjonalne Polegają przede wszystkim na :
określeniu w jaki sposób dana funkcja (np. marketing) ma sprzyjać uzyskaniu pożądanej przewagi konkurencyjnej tj. zasad realizacji tej funkcji
integracji i koordynacji danej funkcji z innymi funkcjami Do tego rodzaju strategii zalicza się głównie :
strategie działań marketingowych
strategię badań i rozwoju
strategię produkcji
strategię zarządzania zasobami ludzkimi
systemy informacyjne
Strategie mogą być formułowane na poziomie
przedsiębiorstwa
AJG (Autonomicznych Jednostek Gospodarczych)
funkcjonalnym
1. Strategia na poziomie przedsiębiorstwa jest wytyczną dla całej organizacji i określa na jakich rynkach firma będzie konkurować
dotyczy przede wszystkim zasięgu i dystrybucji zasobów oraz odpowiada na pytanie : „ w jakich dziedzinach będziemy konkurować? ”
2. Strategia na poziomie AJG koncentruje się na przewadze konkurencyjnej i synergii
próbuje odpowiedzieć na pytanie : „w jaki sposób powinniśmy konkurować na każdym z rynków,
na które zdecydowaliśmy się wejść”
3. Strategia na poziomie funkcjonalnym jest opracowana dla głównych obszarów funkcji np. produkując słodycze strategia marketingowa będzie skierowana na wzrost sprzedaży poprzez poprawę jakości i nowoczesność produkcji m a nie na wprowadzanie nowych produktów
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)