To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zarządzanie procesami dr Krystyna Serafin
Wykład 7
STRUKTURA ORGANIZACJ PROCESOWEJ
Różne są koncepcje tworzenia takiej struktury organizacyjnej organizacji procesowej. Koncepcja struktury organizacji procesowej wg M. Hammera: zawiera to rozwiązanie, w którym zakłada się, że pracownik jest jednocześnie realizatorem operacji w wyodrębnionych procesach oraz tenże pracownik ma możliwość poszerzania swoich kompetencji w organizowanych przez firmę systemach szkolenia i rozwoju. W tej koncepcji w org. procesowej tworzone są tzw. centra doskonalenia. To zbiór ludzi wraz z mechanizmami które ich łączą. Hummer zakłada stały przydział pracownika do określonego centrum doskonalenia, ale zakłada też równocześnie do tego pracownika zmienny, fluktuacyjny udział w procesach realizowanych w organizacji. Koncepcja Manganelli i Klein- odrzucaa koncepce Hammera, wskazują na potrzebę stworzenia innych powiazać, wg nich w organizacji procesowe istotny jest poziomy charakter powiązań zmierzających do obudowywania struktury wokół zaprojektowanych procesów. Koncepcja Steinbucha- pokazuje organizacje procesowa jako strukturę zarządzania procesami. wg niego powinny być wydzielone stałe obszary zarządzania w których realizowane są stałe wyodrębnione procesy podporządkowane menedżerom. W jego koncepcji wyodrębnione są też obszary wsparcia funkcjonalnego, gdzie zbliża się do struktury macierzowej, wskazując dwa równoważne wg niego obszary decyzyjno- kompetencyjne. Model struktur procesowej
Uniwersalne cechy struktury organizacyjnej są
konfiguracja- wskazuje na potrzebę ograniczania szczebli hierarchicznych do dwóch poziomów ponad poziom procesów. Jest to spowodowane dominacja więzi technicznych i więzy informacyjnych. Obejmuje również tworzenie układu podmiotowego poprzez wyznaczanie ról organizacyjnych centralizacja/decentralizacja- oznacza rozmieszczenie władzy i uprawnień decyzyjnych. W odniesieniu do org. procesowej bardziej charakterystyczna jest decentralizacja uprawnień decyzyjnych co wynika przede wszystkim z dążenia do jak największego urynkowienia relacji wewnętrznych pomiędzy procesami. formalizacja- to sporządzone opisy działania org. procesowej, opisy zawarte w mapach procesów, to także mapy relacji i schematy organizacyjne. Zasadniczym celem tworzenia tych dokumentów jest charakterystyka podmiotów uczestniczących w podmiotach i przedstawienie wzajemnych relacji miedzy nimi. Formalizacja ma na celu opracowanie wskazówek dla realizatorów procesów.
specjalizacja- przejawi się odejście od funkcjonalnego podziału pracy na rzecz pracy wielowymiarowej, skupiającej się wokół działań realizowanych w ramach procesów. Zmierza do pogłębiania, poszerzania wiedzy, umiejętności i możliwości pracowników.
(…)
…
Formalizacja
Wyodrębnione funkcje jako podstawa grupowania komórek.
Doskonalenie umiejętności w ramach ujednoliconych operacji o ograniczonym zasięgu wpływu.
Władza formalna, wieloszczeblowa.
Dominacja stosunków władzy nad współdziałaniem.
Rzeczywista odpowiedzialność trudna do określenia.
Uprawnienia decyzyjne związane z formalną pozycją hierarchiczną.
Obraz całości uzyskuje się na szycie piramidy władzy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)