wykład - Strategia wejścia firmy na rynek zagraniczny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1729
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
wykład - Strategia wejścia firmy na rynek zagraniczny - strona 1 wykład - Strategia wejścia firmy na rynek zagraniczny - strona 2 wykład - Strategia wejścia firmy na rynek zagraniczny - strona 3

Fragment notatki:

Strategia wejścia firmy na rynek zagraniczny
Istnieją różne kryteria wyróżniania strategii wejścia firmy na rynek międzynarodowy - patrz poprzedni slajd. Można np. wyróżnić cztery grupy strategii wejścia przedsiębiorstwa na rynek międzynarodowy:1) strategie oparte na produkcji krajowej bez inwestycji zagranicznych (eksport pośredni i eksport bezpośredni z wykorzystaniem obcych kanałów dystrybucji);2) strategie oparte na produkcji krajowej i zaangażowaniu inwestycyjnym za granicą (eksport bezpośredni poprzez własne kanały dystrybucji);3) strategie oparte na produkcji za granicą bez dokonywania inwestycji (sprzedaż licencji, franchising, umowa o zarządzanie i inne umowy);4) strategie oparte na produkcji za granicą związane z zaangażowaniem inwestycyjnym (joint venture oraz przedsiębiorstwo własne).
Strategia obecności na rynku zagranicznym
Za podstawowe elementy strategii obecności można przyjąć strategie:- wyrażające ogólne podejście do rynku międzynarodowego, określone przez dylemat: standaryzacja versus adaptacja,- określające sposób obsługi („obróbki”) rynku, pozwalający na identyfikację strategii: etnocentrycznej, policentrycznej, regiocentrycznej i globalnej (strategiczna formuła EPRG);- strategie konkurowania;- strategię obsługi nabywców
II. Podstawowe formy obecności przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym: standaryzacja i (lub) adapatacja są uszczegóławiane poprzez cztery szczegółowe strategie:- etnocentryczną (E),- policentryczną (P),- regiocentryczną (R),- geocentryczną (G).
Istotę strategii etnocentrycznej wyraża założenie o dominacji programu i doświadczeń wyniesionych z kraju macierzystego w orientacji międzynarodowej przedsiębiorstwa. Czynniki te są traktowane jako główne w podejściu do rynku zagranicznego. W szczegółowych rozstrzygnięciach wobec rynku zagranicznego (np. kształtowania zasobów, formowania programu marketingowego) dominuje optyka rynku krajowego, której konsekwencją jest przekonanie o uniwersalności i przewadze własnych działań i możliwości ich standaryzacji na rynku międzynarodowym.Strategia etnocentryczna zakłada możliwość zdyskontowania i transferu przewagi konkurencyjnej osiągniętej na rynku krajowym na aktywność w wymiarze rynku międzynarodowego. Zakłada ona podobny do istniejącego na rynku wewnętrznym system wartościowania oferty ze strony zarówno przedsiębiorstwa, jak i konsumenta na rynku zagranicznym. Tego typu podejście wynika zazwyczaj z istotnego potencjału danej korporacji (przedsiębiorstwa) oraz przekonania o wyższości swojej oferty nad ofertami pochodzącymi z rynku potencjalnej ekspansji. Może być także konsekwencją istotnej różnicy w poziomie rozwoju rynków, stawiającej w uprzywilejowanej sytuacji przedsiębiorstwa zamierzające wejść na rynek zagraniczny, mające pozycję lidera rynku krajowego w danym sektorze.Strategia etnocentryczna przedsiębiorstwa stanowi odzwierciedlenie etnocentryzmu w zachowaniach rynkowych konsumentów, a także - w pewnym zakresie - etnocentryzmu na poziomie kraju, państwa, wyrażającego się w promocji własnej gospodarki i własnych produktów (np. program „Teraz Polska”). Strategia etnocentryczna może w rezultacie wyrażać się w lekceważeniu tzw. miękkich elementów marketingu i zarządzania międzynarodowego, odnoszących się do społecznych i kulturowych uwarunkowań decyzji nabywców na rynkach zagranicznych, w skali zarówno indywidualnej, jak i masowej. Takie podejście do obsługi rynku może być jednak przyczyną poważnych niepowodzeń przedsiębiorstw w nowym, odmiennym środowisku międzynarodowym i międzykulturowym.

(…)

…. Takie przypuszczenie może potwierdzać fakt bardzo istotnego zróżnicowania krajów członkowskich Unii Europejskiej, mimo iż jej fundamentem jest wspólny, jednolity rynek wewnętrzny.
Istotą strategii geocentrycznej jest jednolite podejście do wszystkich rynków narodowych, a ściślej do rynku globalnego, niezależnie od ich specyfiki społecznej i ekonomicznej. Wszystkie rynki narodowe są traktowane w sposób jednakowy…
… przewagi konkurencyjnej. Na płaszczyźnie zarządzania strategia policentryczna zakłada decentralizację struktur organizacyjnych i procesów decyzyjnych. Poszczególne jednostki zagraniczne posiadają określony zakres autonomii decyzyjneji finansowej. Przykładowo mogą samodzielnie projektować i realizować własne kampanie reklamowe, prowadzić politykę zakupów, tworzyć własne kanały marketingowe itp.
Strategia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz