.... ORIENTACJA ETNOCENTRYCZNA
1.Praktyka i doświadczenie z rynku krajowego są uniwersalne i mają byd transferowane za granicę.
2.Krajowe normy postępowania i kultura są lepsze/nadrzędne nad zagranicznymi.
3.Charakterystyczna dla firm ze znikomym doświadczeniem w zakresie MM (dominuje w nich sprzedaż i działalnośd krajowa).
4.Stosowanie kryterium samoodniesienia przez kierownictwo (kierowanie się w decyzjach marketingowych kryteriami charakterystycznymi dla rodzimej kultury).
II. ORIENTACJA POLICENTRYCZNA (multilokalna)
1.Firmy z pewnym doświadczeniem w zakresie MM. Działają na wielu rynkach a ich działania market. są za granicą zróżnicowane.
2.Przeciwieostwo orientacji etnocentrycznej.
3.Specyfika poszczególnych rynków zagranicznych jest ważna i uwzględniania. Czasem normy zagraniczne uważane są nawet za lepsze.
4.Priorytet dla maks. dostosowywania działao firmy do lokalnej specyfiki rynków...
...RÓŻNICE W INFRASTRUKTURZE MARKETINGOWEJ – np. odnośnie do mediów reklamy czy kanałów dystrybucji
BARIERĄ W MIĘDZYNARODOWEJ STANDARYZACJI DZIAŁAO MARKETINGOWYCH MOŻE BYD
PRZEKONANIE KIEROWNICTWA FIRMY, ŻE STANDARYZACJA ZMNIEJSZA ELASTYCZNOŚD PROGRAMÓW MARKETINGOWYCH A NA DŁUŻSZĄ METĘ OGRANICZA UMIEJĘTNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA W ZAKRESIE SPRAWNEGO REAGOWANIA NA SYGNAŁY Z OTOCZENIA MIĘDZYNARODOWEGO.
OGRANICZENIA STANDARYZACJI
PRZYKŁADY:
1.Centrala Piza Hut nie przyjęła sugestii swojego japooskiego partnera, aby w restauracjach firmy wprowadzid dodatkowo hamburgery, chipsy i zupę z owoców morza oraz zmienid zestaw przypraw.
2. Cadillac w Europie: luksusowe auta amerykaoskie. Ze względu na duże rozmiary i duże zużycie paliwa auta te powinny byd dostosowane do wąskich dróg europejskich i wysokich cen paliwa, lecz firma nie zdecydowała się na to.
STANDARYZACJA
Wyniki badao:
Większośd produktów globalnych poniosło klęskę nie przez złe ceny czy niewłaściwe pozycjonowanie, lecz przez złą nazwę, niewłaściwy schemat kolorystyczny, złe dopasowanie do przewodniego tematu zawartego w materiałach promocyjnych lub niewystarczającą wrażliwośd na kulturę środowiska, w którym się sprzedaje...
POJĘCIE MARKETINGU MIĘDZYNARODOWEGO MARKETING MIĘDZYNARODOWY - wszystkie działania marketingowe firmy realizowane w ramach jej aktywności gospodarczej poza/ponad politycznymi granicami własnego kraju (a więc nie tylko eksportu, ale też np. tworzenia własnych oddziałów za granicą czy zawierania umów z partnerami zagranicznymi - franchising czy joint ventures). W pojęciu MM mieści się też dostosowywanie krajowej strategii marketingowej przedsiębiorstwa.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY - ISTOTA 1.Istotą MM jest potrzeba poznania i zrozumienia uwarunkowao kompleksowego otoczenia, które stanowią rynki zagraniczne. Od tego zależy wybór strategii marketingowej i dostosowanie elementów marketingu. 2. Wg F. Bradleya MM to „identyfikacja potrzeb i wymagao klientów, dostarczanie dóbr i usług zapewniających firmie wyróżniającą przewagę marketingową, przekazywanie informacji o tych dobrach i usługach, jak również ich międzynarodowa dystrybucja i wymiana przez jedną formę wejścia rynki zagraniczne lub ich kombinację”
MARKETING GLOBALNY MARKETING GLOBALNY - jest odnoszony do firm działających w skali globalnej, często praktycznie na całym świecie, chociaż niekoniecznie w sposób całkowicie ujednolicony (wystandaryzowany).
ORIENTACJE MIEDZYNARODOWE PRZEDSIĘBIORSTW POJĘCIE ORIENTACJI MIĘDZYNARODOWEJ Orientacja międzynarodowa firmy to zespół postaw kierowni
(…)
… podejścia do marketingu na rynkach zagranicznych (globalna standaryzacja marketingu). 4.Przykłady: Coca-Cola, Kodak, McDonald's. RÓŻNICE MIĘDZY ORIENTACJAMI CECHY O. ETNOCENTRYCZNA O. POLICENTRYCZNA O. REGIOCENTRYCZNA O. GEOCENTRYCZNA Struktura organizacyj-na Dominuje centrala w kraju Rozbudowana za granicą, z dużą autonomią Rozbudowana, regionalnie ujednolicona i powiązana Rozbudowana, kompleksowa…
… międzynarodowej standaryzacji marketingu
3. PROFILE DO ANALIZY MOŻLIWYCH EFEKTÓW STANDARYZACJI POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAO MARKETINGOWYCH ZE SKALAMI TYPU „ małe - duże”, „niskie - wysokie”. Klasyczne przykłady standaryzacji marketingu w skali międzynarodowej: Coca-Cola, Gillette, Honda, Bic, Levi Strauss. Jednak one też częściowo dostosowują się do uwarunkowao lokalnych.
KORZYŚCI ZE STANDARYZACJI 1.KORZYŚCI SKALI…
… informacji na opakowaniu, ograniczenia w reklamowaniu, cła, kontyngenty itp. Np.: Dostosowując się do obowiązujących wymogów, Coca-Cola w niektórych krajach (na przykład we Francji) wykazuje na opakowaniach swoich produktów zastosowanie sztucznych słodzików i ich datę ważności.
ODMIENNY SYSTEM MIAR I WAG, ZASADY RUCHU DROGOWEGO, ROZMIARY ODZIEŻY, DOSTĘPNOŚD I CECHY PRODUKTÓW KOMPLEMENTARNYCH PRZYKŁADY…
… UZASADNIAJĄ: zróżnicowanie ekonomicznych, technicznych i prawnych warunków poszczególnych rynków zagranicznych specyficzne zróżnicowania między krajami (np. językowe, kulturowe) działania konkurentów występowanie dużego popytu na dodatkowe odmiany produktu bliskośd klienta, lepsze zrozumienie jego potrzeb ADAPTACJA CZY STANDARYZACJA? PRZYKŁAD: ZBYT DUŻY BIUST BARBIE… Lalka Barbie nie została…
…: Philips zmuszony został zredukowad wielkośd swoich golarek, by dopasowad je do mniejszych dłoni Japooczyków. Jeden z amerykaoskich producentów bielizny, po początkowym sukcesie w Niemczech, nie zdołał powtórzyd swój
ego wyczynu ze względu na różnice w numeracjach biustonoszy stosowane w USA i w Niemczech. Klientki niemieckie nie mają zwyczaju przymierzania bielizny w sklepie ani jej zwrotu lub wymiany…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)