Produkty konsumpcyjne – słuŜą zaspakajaniu potrzeb końcowych konsumentów,
nadające się do uŜycia przez przeróbek czy udoskonaleń, związane są z popytem
pierwotnym.
Cechy specyficzne produktów konsumpcyjnych:
•
popyt generowany potrzebami konsumentów
•
duŜa ilość podmiotów reprezentujących popyt
•
wysoki udział indywidualnych decyzji zakupu
•
dystrybucja wielkoszczeblowa
•
duŜa anonimowość kontaktów rynkowych
Podział produktów konsumenckich wg kryterium zachowań konsumenckich:
1. Dobra wygodnego zakupu (częstego zakupu) – nabywane bez zastanowienia i bez
wysiłku:
•
podstawowe – produkty stałego popytu, są przedmiotem zakupów rutynowych
(np. pieczywo, nabiał herbata, gazety)
•
kupowane pod wpływem impulsu – bez wcześniejszego planowania, umieszczane
najczęściej przy kasach pod ladą (np. guma do Ŝucia, papierosy, cukierki)
•
nabywane pod wpływem nagłej potrzeby – kupowane w wyniku róŜnych,
nieprzewidzianych zdarzeń (np. deszcz-parasole, zaproszenie na imieninyupominek bądź nowe ubranie, dziurawa opona-wulkanizacja, bądź nowa)
2. Produktu wybieralne (okresowego zakupu) – kupowane po przemyśleniach i
kalkulacjach (np. komputer, telewizor, meble, wycieczka, mieszkanie)
3. Produkty specjalne (epizodycznego zakupu) – odznaczają się niepowtarzalnymi
cechami, które dla nabywców są waŜniejsze od ceny i wysiłku przeznaczonego na ich
pozyskanie (luksusowy samochód konkretnej marki, dom w znanym kurorcie, mieście
lub dzielnicy miasta, wycieczka do egzotycznych krajów).
Do grupy tej zalicza się produkty „wyŜszego rzędu” o charakterze prestiŜowym np.
markowy krawat czy perfumy, kreacje światowych projektantów mody, wyszukane
napoje.
Produkty konsumpcyjne
produkty konsumpcyjne
powszednie
wybieralne
luksusowe
podstawowe
homogeniczne
impulsywne
nie
postrzegane
heterogeniczne
nagłej
potrzeby
8
•
powszednie: (zakupy i decyzje rutynowe)
- podstawowe
(art.
Ŝywnościowe
pierwszej
potrzeby,
gazety
–
niewielki,
niezróŜnicowany marketing, usługi bankowe – marketing intensywny w okresie
poprzedzającym wybór – duŜa potrzeba informacyjna)
- impulsowe (guma do Ŝucia, słodycze, uŜywki, kolorowe czasopisma – bardzo silny
marketing – lokalizacja-dogodność sprzedaŜy, specjalne stoiska przy kasach)
- nagłej potrzeby (kwiaty, lekarstwa głównie przeciwbólowe – reklama, uświadomienie
istnienia, rozbudzenie popytu np. paraleki z aptek bez recepty)
•
wybieralne: (duŜe zapotrzebowanie na informację marketingową)
- homogeniczne (jednorodnie postrzegane np. materiały budowlane – marketing
niezróŜnicowany - podobne co do jakości, zróŜnicowane ceną)
- heterogeniczne (cechy produktu są waŜniejsze niŜ sama cena, postrzegane odmiennie
ze względu na zróŜnicowany gust – meble, tekstylia, odzieŜ, samochody, luksusowa
restauracja – konieczność dywersyfikacji i zróŜnicowanego silnego marketingu)
•
luksusowe – produkty unikatowe nabywane w specjalny sposób, dla zakupu których
klienci są skłonni poczynić specjalne wysiłki, duŜe znaczenie marki, niewraŜliwość na
cenę (luksusowe marki samochodów, topowe kreacje znanych projektantów mody)
•
nie postrzegane – zakup następuje w wyniku nagle uświadomionej potrzeby, absolutne
nowości, dobra i usługi nie potrzebne bądź nie akceptowalne (pióro laserowe, polisa na
Ŝycie dla nastolatka, alkohol dla abstynenta - agresywna reklama)
Inny, spotykany w praktyce, podział produktów konsumpcyjnych:
1. Produkty powszechnego uŜytku:
•
podstawowe,
•
nieplanowane,
•
nagłej potrz
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)