To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRAWO A INNE REGULATORY ZACHOWAŃ.
Prawo i wartości.
kognitywizm: wartości to byty stałe (absolutyzm aksjologiczny), obiektywne istniejące samoistnie lub z woli Boga, dlatego mogą być przedmiotem poznania, akognitywizm: wartości są historycznie i społecznie uwarunkowane, zmienne i subiektywne (relatywizm aksjologiczny), nie mogą być zatem przedmiotem poznania, lecz ludzkiej kreacji, tworzenia; pogląd ten bliski jest zwolennikom pozytywizmu prawniczego;
kulturę każdego społeczeństwa przenikają podstawowe wartości, które stanowią fundament prawa, będącego elementem tej kultury; mimo to społeczeństwa są pluralistyczne aksjologicznie.
2. Wielość systemów normatywnych.
Obok prawa istnieją inne społecznie wykorzystywane regulatory zachowań ludzkich: normatywne (prawo, moralność, obyczaje) i nienormatywne (prawidłowości gospodarki rynkowej, tradycje, mity, przesądy). Każdy człowiek podlega jednocześnie wielu różnym normom, ponieważ należy do wielu grup społecznych (występuje równocześnie w wielu rolach społ.).
3. Normy moralne i obyczajowe.
normy obyczajowe odwołują się do konwencji społecznej i częściej charakteryzują się anonimowością źródeł; normy religijne obejmują zarówno normy o charakterze moralnym, obyczajowym, jak i wewnątrz-organizacyjnym,
normy moralne odnoszą się do zachowań, ale także intencji i postaw ludzi ocenianych z punktu widzenia idei dobra, przeżyć intelektualnych i emocjonalnych; obowiązują z nakazu sumienia lub rozumu (normy autonomiczne, wpajane jednostce w procesie wychowania i przez nią uwewnętrzniane); moralność może stawiać żądania maksymalistyczne (dążenie do doskonałości) lub minimalistyczne (spełnienie podstawowych obowiązków); normy moralne nie są zwykle spisane i ogłaszane w postaci sformalizowanych zbiorów, ich źródłem jest często postępowanie osób cieszących się autorytetem; sposób sankcjonowania polega najczęściej na potępieniu czy odrzuceniu przez grupę społ. (sankcja rozproszona, spontaniczna) czy na przeżyciach wewnętrznych naruszającego normę (wstyd, żal). 4. Relacje między prawem a moralnością i normami obyczaju.
związki treściowe: zakresy zachowań regulowanych przez prawo i moralność krzyżują się; niektóre zachowania regulowane są zarówno przez normy prawne jak i moralne (regulacja może być zbieżna lub rozbieżna), inne tylko przez jeden rodzaj norm; wg innego ujęcia nie istnieją zachowania regulowane prawnie i jednocześnie obojętne moralnie ? prawo stanowi swoiste minimum moralności,
związki funkcjonalne: prawo i moralność oddziałują na siebie, wzajemnie się wspierają lub osłabiają; w fazie tworzenia prawa wartości motywują prawodawcę, są jego celem; tzw. klauzule generalne czynią prawo bliższym społecznemu poczuciu sprawiedliwości, moralności, bardziej elastycznym; w procesie stosowania prawa i jego interpretacji często sięga się do norm moralnych i obyczajowych; zbieżna regulacja norm moralnych i prawnych sprawa że wzmacniają się one, rozbieżna ? że osłabiają się wzajemnie; w zależności od przyjętej koncepcji prawa różnie rozpatruje się związki walidacyjne miedzy normami prawnymi i moralnymi; na poziomie całego systemu prawa sprzeczność z moralnością może doprowadzić do odebrania prawu prawowitości (legitymizacji społ.) i odrzucenia przez znaczną część społeczeństwa.
(…)
….),
rolą i celami jakie wyznacza się prawu w społeczeństwie (prawo jako instrument sprawowania władzy lub jako czynnik określający granice władzy), sposobem tworzenia prawa (prawo stanowione w Europie i prawo powszechne common law w USA, Wielkiej Brytanii czy Kanadzie), wpływem religii i instytucji wyznaniowych na prawo, poziomem represyjności i dominującą w społeczeństwie postawą wobec surowości sankcji.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)